Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Znaky publicistického stylu, charakteristické útvary

- styl sdělovacích prostředků
- funkce:
informační (oznámení, zprávy v novinách)
poučovací, vzdělávací i zábavná
získávací a přesvědčovací
- požadavky:
aktuálnost (v obsahu)
působivost a obecná přístupnost (ve formě)
přesvědčivost (v obsahu i formě)
- žánry – mnohotvárné, různorodé
- útvary:
- zcela publicistické (denní zpravodajství, úvodník, články, komentáře atd.)
- jiné než publicistické (usnesení z jednání – administrativní, reklamy, inzeráty – informační, básně, povídky – umělecký styl)
- smíšené: fejeton, umělecká reportáž(umělecký + publicistický styl), sloupek (odborný + publicistický styl)
- zábavné útvary – obrazové přílohy, anekdoty, křížovky atd.
- základní zdroje informací – zpravodajské agentury
- kompozice – logická výstavba, často tzv. systém „obrácené pyramidy“ (v čele nejdůležitější informace, pak doplňující fakta), výstavba s „pozdrženým úvodem“, chronologický postup
- úvod – závažnost (musí upoutat)
- jazyk
- specifické vyjadřování, osobitost novináře
- těžiště v podstatných jménech a slovesech
- přesnost vyjádření, jednoznačnost
- využití automatizace (výrazy tohoto typu vyhovují snaze rychle informovat, orientovat se v textu, ale příliš otřelé fráze jsou nevhodné) x aktualizace (výrazy působivé novostí, neobvyklostí, upoutávají pozornost čtenáře
- obměna frazeologie, kontrast, slovní hříčky
- článek psán zvláště ve 3. Osobě
- schopnost spojovat informace známé s neznámými
- titulky
- jazykově náročné – živé, působivé
- důležitost grafické úpravy
- stálé prvky novin
- záhlaví – název novin, ustálená grafická podoba
- slogan – doprovází záhlaví (věta pod ním)
- 1. řádek pod záhlavím – datum, den, číslo, ročník
- „uši“ – stále se opakující titulky
- rubriky – ustálené typy článků (obsahově)
- tiráž – technické a vydavatelské údaje
- obrazový materiál
- barva
- plošná a řádková inzerce
- grafická úprava a typografie

Žádné komentáře:

Okomentovat