Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

24. Turbokompresory radiální a axiální

Mechanismus skládající se z turbíny a kompresoru. Kompresor obecně slouží ke zvyšování tlaku plynu nebo plynné směsi. Zvýšení tlaku se využívá k vykonání určité práce a také k překonávání třecích sil i ztrát v potrubních systémech či jiných zařízeních jako jsou třeba chemické technologie. Turbokompresor má v porovnání s pístovými stroji některé výhody. Především nedisponuje žádnými součástmi, které by vykonávaly vratný pohyb, a proto vyniká velmi klidným chodem. Mezi jeho další přednosti patří i malá poměrná hmotnost, která s rostoucí výkonností dále klesá. Radiální kompresor také většinou nemá části, které jsou při provozu náchylné k poruchám, díky čemuž je méně náročný na údržbu. Pohyblivé části turbokompresoru se kromě ložisek nikde vzájemně nedotýkají, což ještě dále vylepšuje celkovou provozní spolehlivost. Mezi hlavní nevýhody turbokompresorů patří skutečnost, že míra stlačení, které lze dosáhnout v kompresorovém stupni, je značně závislá na fyzikálních vlastnostech zpracovávaného plynu.

Turbokompresor v motoru
Motor bez kompresoru nasává vzduch přirozeně, do motoru s kompresorem vzduch vniká pod tlakem. Rozdíl je významný, neboť síla exploze (potažmo výkon) je přímo závislá na množství vzduchu, jež vniká do spalovací komory. Ke stlačení nasávaného vzduchu využívá turbokompresor síly výfukových plynů prostřednictvím turbíny umístěné ve výfukovém potrubí. Tato turbína je hřídelí spojena s kompresorem na vstupu do motoru, který vhání vzduch do motoru pod zvýšeným tlakem. Čím větší je množství vzduchu na vstupu, tím větší je na výstupu. Regulaci celého mechanismu zajišťuje obtokový kanál, který odvádí přebývající výfukové plyny.
Výhodou je zvýšení výkonu a snížení spotřeby při zachování stejného zdvihového objemu. Turbokompresor zvyšuje účinnost spalovacích motorů, výkon vznětových motorů se tak svým charakterem přibližuje motorům zážehovým.

Druhy turbokompresorů
Podle průtoku plynu v oběžném kole se rozlišují turbokompresory na radiální (odstředivé), na axiální (osové) a na radiálně-axiální.

Radiální turbokompresory
U radiálního turbokompresoru proudí nasávaný plyn do oběžného kola K ve směru přibližně axiálním a v oběžném kole se změní směr na radiální. Obvodová rychlost kola je podle kritické rychlosti plynu a dovoleného namáhání kola odstředivou silou v mezích 115 až 380 m s-1,Při vysoké obvodové rychlosti kola působí na plyn odstředivá síla, která vyvolá jeho částečné stlačení. Po výstupu z oběžného kola následuje zpomalení plynu v difuzoru D s výsledným zvýšením tlaku.

Princip
Plyn je nasáván sacím hrdlem 1, v oběžném kole 3 je mu při průtoku lopatkovými kanály udělována kinetická energie. Ta se v difuzoru 4, tvořeným opět lopatkami, přeměňuje na energii tlakovou, tj. stoupá jeho tlak. Do následujícího stupně je plyn přiváděn vratným kanálem 5, posledním stupněm je výstupní spirálová skříň 6 a výtlačné hrdlo 8. Hřídel je uložen v ložiskách 7. Dynamický způsob stlačování vyžaduje vysoké obvodové rychlosti oběžných kol (150 až 450 m/s), tj. i vysoké otáčky (5 000 až 80 000 1/min) a vysoce kvalitní materiál oběžných kol. Požaduje-li se tlak vyšší (při stlačování vzduchu běžně do 1 MPa, u plynových strojů až 200 MPa), je nutno zařadit za sebe více stupňů. Stupeň tvoří oběžné kolo 3, difuzor 4, vratný kanál 5. Plyn se po průchodu dvěma nebo třeni stupni chladí v externích vodních chladičích s žebrovanými trubkami. Tím se mimo snížení kompresních teplot a spotřeby energie zvětší hustota plynu, což příznivě ovlivňuje stlačování v dalších stupních

Radiální turbokompresor



Axiální turbokompresor



U axiálního turbokompresorů má rotor nejčastěji válcovitý nebo mírně kuželovitý buben a do drážek na jeho obvodu jsou vsazeny oběžné lopatky, zatímco difuzorové lopatky jsou vetknuty do tělesa skříně (statoru). Věnec oběžných lopatek se po délce průtočné části kompresoru střídá s věncem pevných difuzorových lopatek. K zmenšení rázu v prvním oběžném kole a k zvýšení hltnosti kola je před ním vestavěn předrozváděč, tj. lopatková mříž pro vhodné usměrnění proudu plynu

Princip

Plyn se nasává hrdlem 1 do sací komory 2, usměrňuje lopatkami předřazeného statoru 3, urychluje oběžnými lopatkami jednotlivých kol 4 rotoru, v převáděcích lopatkách 5 statoru se zvyšuje jeho tlak a je převáděn do dalšího stupně. Za posledním stupněm je zařazen difuzor 6 a 7. Z něho proudí stlačený plyn do výtlačného hrdla 9. Rotor nesoucí oběžné lopatky 4 je uložen v ložiskách 8. U těchto kompresorů se plyn v průběhu celé komprese většinou nechladí, protože vedení plynu mezi stupni je obtížné


Axiální turbokompresor



Turbokompresory mají proti pístovým kompresorům tyto

výhody:
- velmi klidný chod
- jednodušší obsluha a údržba
- vysoká spolehlivost provozu (dlouhá životnost, malé opotřebení činných částí, atd.)
- bezmaznost (olej nepřichází do styku s plynem)
- jednodušší projekt kompresorové stanice

Nevýhody:
- vysoká hladina hluku
- vysoké otáčky
- dolní hranice výkonnosti je vysoká

Žádné komentáře:

Okomentovat