Zdvihadla
(Zařízení pro zvedání do malých výšek)
Zařízení pro zvedání do malých výšek – zvedáky – tuhý zvedací člen, malý zdvih (desetiny metru),
zpětnému pohybu brání – samosvornost, zdrž, hydraulické blokování.
Druhy zvedáků:
1) hřebenový zdvihák (nosnost 2-3t)
2) šroubový zdvihák (těžká břemena, poměr síly na rukojeť k tíze břemena je menší než u hřebenových zvedáků, nosnost 35t do výšky 300mm)
3) hydraulický zdvihák (pro nejtěžší břemena)
Šroubový zdvihák:
Kroutící moment vřetena:
Obvodová síla:
1) pro zvedání:
2) pro spouštění:
Účinnost:
1. při zvedání:
2. při spouštění:
účinnost: bývá zpravidla 30 - 40%, nosnost až 35 t; zdvih 300 mm při hmotnosti do 50 kg.
γ - úhel stoupání
φ - třecí úhel
Pevnostní výpočet:
Průřez jádra vřetena je namáhán osovou provozní silou F na tah a tlak a současně kroutícím momentem na krut:
Napětí v tahu či v tlaku:
Napětí v krutu:
Výsledné redukované napětí:
Dovolené napětí lichoběžníkového závitu pro:
Delší vřetena namáhaná tlakem (např. u šroubových zvedáků, listů apod.) se kromě toho musí kontrolovat na vzpěr. Ocelová vřetena se kontrolují při štíhlosti podle Eulera.
Kritická síla:
Bezpečnost: 2,6 až 6
podle obr. 4
Pro >
Napětí ve vzpěru:
Bezpečnost: 1,7 až 4
Jeřáby
Slouží ke svislé i vodorovné dopravě břemen a k jejich držení v požadované výšce.
Druhy a použití jeřábů:
1) mostové – stohovací
2) portálové a poloportálové – mosty, přístav, překládací
3) konzolové – těžký provoz
4) sloupové, věžové – montážní, stavební
5) kolejové, silniční, plovoucí – velmi mobilní
6) lanové – stavba mostů a přehrad
Hlavní části jeřábů:
a) lana - textilní – konopí bavlna, polyamid (malá nosnost)
ocelová – lano složeno z několika pramenů
řetězy – svařované
b) kladky - vyrovnávací, vodící, hnací
bubny - hladké, rýhované
- lano se nesmí nikdy celé vymotat
c) brzdy
1) stavící – postupné zastavení
2) spouštěcí – brzdí stále
3) regulační – brzdí na požadovanou hodnotu
zdrže – rohatka se zápatkou
d) prostředky pro vázání a uchopení břemene – háky, chapadla, drapáky, nádoby
e) pojížděcí kola a kolejnice – kola mají nákolky
f) pohon
1) elektrický – nejpoužívanější
2) hydraulický – hydrogenerátor dodá energii hydromotoru
3) ruční – jednoduché zařízení, přesná manipulace
4) pneumatický
5) spalovací motor – autojeřáby
Parametry:
1) nosnost
2) výška zdvihu
3) rozměry pracovního pole
4) pracovní rychlost – rychlost zvedání , rychlost pojíždění kočky , rychlost pojíždění jeřábu
Výpočty:
a) Výpočet lana:
- jmenovitá pevnost lana [ N ]
- skutečné zatížení lana [ N ]
- součinitel bezpečnosti
- zatížení od průměrného břemene [ N ]
- zatížení od normalizovaného břemene [ N ]
Skutečné svislé zatížení:
- hmotnost normalizovaného břemene
- vlastní hmotnost částí zvedaných současně s břemenem
- počet nosných průřezů lanového převodu
- účinnost lanového převodu
b) Výpočet kladky:
c) Výpočet bubnu:
Nosné konstrukce jeřábů:
Zachycuje tíhu břemene a jeřábu, účinky větru; měli by být bezpečné a estetické.
Nosníky:
a) válcovaný – jednoduchý, těžký, malá nosnost
b) prolamovaný – lehčí než válcovaný
c) plnostěnný svařovaný nebo nýtovaný – velká nosnost
d) skříňový – nejpoužívanější, lehký
e) příhradový – nejlehčí, používán ve velkém rozpětí
Materiál: 11 373, 10 520, 11 523
Konstrukce je z nosníků, sloupů, výložníků. Části se svařují nebo lepí. K zvětšení stability pomáhá závaží.
Žádné komentáře:
Okomentovat