KONEC 19. STOL:
- kořeny současného managementu (scientific management)
- naplánování, shromáždění, alokace a realokace zdrojů
- počátky: doprava – harmonogramy jízd, čas. plány sladit
- D.C. Callum – byl kontrolorem ERIE železnice v USA.
- H. Poor – inženýr, plánoval železniční dopr., vydavatel American railroad journal (organizace, komunikace, zainteresovanost, prac – manažer IE, koordinátor.
- H. Towne – průmysl. inženýr, poprvé upozornil, že inženýr musí mít nejen technické vzdělání, musí také sledovat ekonomický efekt (ing. se musí zabývat ekonomií)
ZAČ. 20. STOL – 30. LÉTA
vědecké řízení – F.W. TAYLOR – racionalizace práce dělníka (studium práce nejlepších dělníků – normy výkonu + úkolová mzda); hledání nejúčinnějších metod hmotné zainteresovanosti.
• další: Gant (tzv. gantogramy – závislost počtu operací a času k jejich vykonání – schéma)
• Gilbreth – pokračovatel Taylora; snímky pracovního dne, chronometráž
• Emerson – především chronometráž; 10 zásad které mají dělníci dodržovat pro zvýšení produktivity práce
• Henry Ford – zavedl pásovou výrobu, racionalizace, snížení nákladů – Tiny Lizy (plechová Líza; všechny auta identická – vč. barvy >> úspora z množství)
lidské vztahy
• E. Mayo – vysvětlil experiment v továrně – dělnice pracovaly více i při horších podmínkách – byly potěšeny pozorností.
• Gilbrethová – pokračovala v práci manžela
správní řízení
• H. Fayol – francouz; rozdělil manažerské funkce, klasifikace, vztahy mezi nimi. (plánování, organizování, přikazování, koordinování, kontrolování); důlní inženýr – zvýšil produktivitu práce; pak se stal ředitelem dolu.
komerční bezpečnostní
technické účetní
manažerské
Žádné komentáře:
Okomentovat