Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

KONZULTATIVNÍ:

K I. Vedoucí individuálně sdílí problém s kompetentními podřízenými, získává jejich myšlenky a návrhy aniž by je svolal jako skupinu. Poté činí rozhodnutí, které může nebo nemusí odrážet vliv podřízených (angl. C I).
K II. Schůze skupiny, myšlenky a návrhy, poté činí rozh. které nemusí odrážet vliv podřízených.

SKUPINOVÁ:
S II
Vedoucí sdílí problém s podřízenými, skupinou. Nevytváří tlak na přijetí jeho řešení; přijímáno je řešení, které má podporu celé skupiny. (G II).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------
(Vroom – Yetton)
DIAGNOSTICKÉ OTÁZKY:
A. Vyžaduje problém vysokou kvalitu řešení?
B. Mám dostatečné informace k učinění vysoce kvalitního rozhodnutí?
C. Je problém dobře strukturován, tj. jsou vyjasněny cíle a možné varianty řešení?
D. ...
E. ...
F. ... (skripta – týkají se akceptance)
Týkající se Q ve vzorci – kvalita myšlení (A-C)
D. Je akceptance rozhodnutí podřízených důležitá pro implementaci rozhodnutí?
E. Bude mé rozh. akceptováno, učiním-li je sám, bez možnosti podřízených ovlivnit výsledek?

Příklad: Problém – zavedení nošení kravaty jako povinné součásti oděvu zaměstnanců.
A – ne
D – ano
E - ne

(S II – rozhodovací strany)
---------------------------------------------------------------------------------------------
Češi preferují autokratické rozhodování – minulost je ovlivnila
Rakušané používají S II – historické kořeny
USA většinou konzultativní
Češi – nevýznamné problémy konzultují; významný problém rozh. autokraticky :-)
Rakušané – naopak.

Žádné komentáře:

Okomentovat