V této době zaujímala hlavní postavení píseň, většina děl zlidověla. Probíhal společenský boj, dále se rozvíjela : satira, duchovní píseň, kroniky, polemika, traktáty a lidový zpěv. Hlavním pramenem pro jejich duchovní písně se staly: · Jistebnický koncionál (zpěvník husitských písní, Ktož sú boží bojovníci, Povstaň, povstaň veliké
město Pražské ; úvod vyzívá k důvěře v Boha, který pomůže bojujícím za pravdu ; dále
příkazy jednotlivým složkám vojska)
· Roudnický kodex (husitská lidová tvorba)
· skladby Buděšínského rukopisu : · Žaloba koruny české
· Porok koruny české (=pokárání ; ostrá kritika Zikmunda, nepřijat
českými městy ani lidem)
· Hádání Prahy s Kutnou Horou (husiti ´ katolíci ; soudní spor –
alegorický, jako spor 2žen před Kristem, vítěz-Praha)
· Žižkův vojenský řád (žádá přísnou kázeň, zaručuje stejná práva a povinnosti)
Vavřinec z Březové :
· Husitská kronika (psaná latinsky, zachycující události mezi 1414-1422)
· Báseň vznešené koruny české (zachycuje vítěznou bitvu husitů u Domažlic,útěk křižáků a touhu po míru)
Z počátku 15.stol. pochází 1. kompletní překlad Bible (nejčtenější kniha). 1434- bitva u Lipan, vítězství katolíků, poté byl Zikmund přijat za českého krále.
Doba pohusitská
Tuto dobu charakterizuje zmenšená původní tvořivost a spíše se navazuje na tvorbu předhusitskou.
Petr Chelčický : (Jihočeský zeman, obhajoval pokoru, chudobu, odmítal vzdělání a prosazoval myšlenku
nepodporování zla násilím ; byl samouk, často navštěvoval Prahu)
· O boji duchovním (1421, vyšel z Bible, přikázání-nezabiješ ; odsoudil jakékoli boje (i spravedlivou
válku) kromě duchovního zápasu s ďáblem)
· O trojiem lidu (1421, ostrá kritika společnosti a rozdělení na tři stavy (kněžský-rytířský-robotný), proti
němu staví Bibli a rovnost všech lidí ; velmi revoluční, přijato i Husity)
· Post illa (soubor úvah, které jsou psány ve formě kázání ; všímá si především života soudobé
společnosti, kterou velmi ostře kritizuje)
· Sieť viery pravé (myšlenkově nejpropracovanější dílo, rozsáhlá kritika, odmítá v ní násilí ;
sieť=síť=církev a pravá křesťanská víra,která zachraňuje lidi z hříchů , kacíři a hříšníci jsou ti,
kdo ji ničí, hlavně ji ničí panovník a papež)
P. Chelčický odmítal stát jako pohanské zřízení, vyšší vzdělání a násilí. Daleko ostřeji než Hus kritizoval společnost, vyšel z poznání, že veškeré zlo pramení z majetku (peněz…).
Jednota bratrská
Vznikla v Kunvaldu (V Čechy), byla to náboženská sekta, která žila podle myšlenek Petra Chelčického=odmítali vyšší vzdělání, soudy, vojenskou službu, jejich jediným, zákonem byla Bible. V čele stál biskup, říkali si bratři a setry. Později byl prolomen odpor k vyššímu vzdělání a stala se nositelkou vzdělanosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat