(u nás, spisovatelé, divadla ; světové spisovatelé a absurdní drama)
České
Viktor Dyk : 1877-1931 patřil k tzv.: buřičům , pracoval s rozporem snu a skutečnosti
· Zmoudření ona Quijota (námět od M.de Cervantese, zpracováno prakticky stejně)
Fráňa Šrámek : 1877-1952 ; šel do armády po válce samotářsky v Praze-smrt ; antimilitarismus a anarchismus
· Měsíc nad řekou (sjezd maturantů po x:(xÎN) letech , Mr. Raškot přiveze syna Vilíka s Mr. Hlubinou
vzpomínají, mezitím se Vilík (16) zamiluje do Slávky Hlubinové (20) ona si uvědomí, že to
není k ničemu, neopětuje ; znaky impresionismu)
· Léto (příběh studenta, na venkově se zamiluje do starší ženyÞrozruch ; znaky impresionismu)
Karel Čapek : 1890-1938
· Ze života hmyzu (1921 ; psáno s bratrem Josefem, kritika společenského řádu, který způsobuje
deformaci člověka , na povrch lezou negativní vlastnosti jako chamtivost, egocentrismus…)
· R.U.R. (1920 ; utopické drama ; v díle varování, že technický pokrok lze zneužít a zničit tím lidstvo)
· Věc Makropulos (1922 ; opět utopie, hlavní myšlenka: 60 let žít a dost pak stárnutí otravuje jedince)
· Bílá nemoc (1937 ; dílo varující před fašismem ; maršál (diktátor) chce válkou ovládnout svět proti
němu dr. Galén s lékem proti smrtelné bílé nemoci , jeho osamocený boj, je marný je ušlapán
zfanatizovaným davem při cestě za maršálem, který už chtěl ukončit válku)
· Matka (1938 ; napsal pro svoji ženu ; příběh matky, která nechce svého posledního syna pustit do
války , nakonec ho tam sama vyšle ; porovnání ženského a mužského postoje k životu , pro
ženy je hlavní rodina pro muže „vyšší cíle“)
František Hrubín : 1910-1971 ; básník a dramatik, tvořil jakýsi mezičlánek mezi generací proletářské poezie,
poetismu a básníky začínající za války (Skupina 42)
· Srpnová neděle (hra jakoby o přípravě na hru ; žádná z postav nepředstavuje nějaký charakter, ba
naopak, charaktery jakoby se dotvářely přímo na scéně, podobně jako dialogy)
· Křišťálová noc (hra se věnuje mezilidským vztahům a konfliktům mezi mladou a starší generací či
muže a ženami , odehrává se na venkově)
Václav Havel : 1936 ; vystudoval AMU-dramaturg ; podepsal Chartu 77 ;
· Zahradní slavnost (parodování frází a systému, , jenž se tehdy snažil řídit celou společnost)
· Audience (jednoaktová hra („vaňkovka“), je to dialog mezi dělníkem Vaňkem (=Havel) a sládkem
v pivovaře, který ho má zaměstnat ; absurdní v tom, že sládek chce, aby na sebe sám donášel)
· Largo dezolato (hlavní postava (filosof Leopold Kopřiva) se stane psaním nepohodlnou režimu, on si
přeje být zatčen = vysvobození od psychického nátlaku a to nepřichází)
Divadelní scény
Osvobozené divadlo : založeno 1926 , Jiřím Voskovcem, Jan Werich, Jaroslav Ježek ; zahájení West pocket
revue , od 30. Let začali hrát hry s politickou tématikou (Caesar) ; důležitou složkou her byla hudba a
tzv.: forbíny (zkratka z němčiny = před opnou , byl to improvizovaný rozhovor na aktuální téma,
který vyplňoval čas při přeměno kulis) ; v roce 1938 uzavřeno, exil do USA, po válce snaha Wericha
obnovit ale neúspěšná
· West pocket revue (první uvedená hra v Osvobozeném div. o studentské recesi ovlivněná poetismem)
· Caesar (1. zpolitizovaná hra , hra varující před fašismem)
· Osel a stín · Kat a blázen · Balada z hadrů · Rub a líc · Těžká Barbora
· Pěst na oko aneb Caesarovo finále (poslední hra reagující na události roku 1938)
D-34 : otevřeno 1934, avantgardní experimentální scéna, snaha o syntetické divadlo (vyváženost složek her) ;
bylo označováno jako režisérské : E.F.Burian (řídil celý chod a upravoval i hry (od klasiků
Goetheoho, Puškina, Shakespeara a od soudobých autorů: Brecht, Dyk Mácha…)
Divadla malých forem:
Semafor : založeno Suchým (se slamáčkem) a Šlitrem (s buřinkou), zahájilo činnost r. 1958 hrou Kdyby tisíc
klarinetů ; sídlilo v pasáži na Václavském náměstí , jeho členy nejdřív hlavně zpěváci (Matuška,
Pilarová…) ; jinak pokračovalo v tradici Osvobozeného divadla (mluve s hudbou, improvizace) ; po
smrti Šlitra (1969) Suchý hledal náhradu neúspěšně, jen s Molavcovou to šlo
· Zuzana je sama doma · Jonáš a Ting-tangl (cyklus her)
· Kytice (parodie, Suchý ji „dobově“ předělal)
po skončení činnosti Suchého a Šlitra nastoupili Šimek a Grossman (pak Krampol)
Divadlo Járy Cimrmana : Svěrák, Smoljak… ; mystifikace
Sklep : Vávra, Hanák, Čtvrtníček, Šteindler
Husa na provázku : v Brně, Donutil, Polívka, Pecha
Světové
Bertolt Brecht : 1898-1956 ; považován za nejvýznamnějšího novátora německého divadla. Po nástupu
Hitlera®exilu, po válce se vrátil ; založil tzv.: „epické divadlo“ a jeho principy realizoval
v Berlínském ansámblu , základem je tzv.: zcizovací efekty (=snaha odvést herce i diváky od rolí a
dějů na jevišti a nechat jim odstup pro co nejobjektivnější kritiku)
· Třígrošová opera (také šestáková či žebrácká ; adaptace žebrácké opery od J.Gaye)
· Matka Kuráž a její děti (děj za 30-ti leté války, parafráze něm. barokního dramatu)
· Strach a bída Třetí říše
Odon von Horváth : 1901-1938 ; nejvýznamnější rakouský dramatik maďarského původu, ze šlechtické rodiny
· Povídky z Vídeňského lesa (tragikomedie odehrávající se v soudobé Vídni ; žena opustí manžela,
nenajde však štěstí u jiného, pracuje jako tanečnice v nočním lokálu, za krádež zatčena, přijde
o dítě, sice je závěr happyend, ale protagonistka tím zůstane poznamenána)
George Bernard Shaw : 1856-1950 ; Ir, Nobelova cena, tvořil satiricky-kritické hry z minulosti
· Pygmalion (příběh profesora angličtiny a prosté londýnské květinářky, známé jako muzikál My fair
lady ; název z Ovidiových Proměn (Pygmalion vysochá krásnou sochu, do které se zamiluje, a
na jeho prosby mu ji Afrodita oživí)
· Svatá Jana (tragédie o Janě z Arku ; hra podobenství střetu jedince s mocí)
Fridrich Durrenmatt : 1921-1990 ; němec
· Fyzikové (děj v psychiatrické léčebně, kam přijíždí inspektor kvůli vyšetřování vražd ošetřovatelek ;
vrahy jsou fyzikové, vydávající se za blázny, odešli do sanatoria kvůli objevu, který by mohl
zničit lidstvo a tak se rozhodli ho zničit a uschovat teorii před společností)
· Návštěva staré dámy (hlavní hrdinka-stará a prachatá-přijíždí po letech do rodné obce a s obyvateli
uzavře smlouvu, že jim dá spoustu peněz na rozvoj vesnice, pokud krocnou muže, kterého
milovala a on ji odmítl , kvůli prachům to udělají)
Po roce 1945 v USA:
Široké spektrum stylů a žánrů a center ; nejproslulejší byla divadla na Boadway (hlavně muzikály (My fair
lady, Fyunny girl, West side story, Hair, Cats…)
Tenessee Williams : 1914-1983 ; tvůrce psychologického dramatu ; prostředí jeho her – jih USA (u Mississippi);
jeho tvorba paralelou k tvorbě W. Fauknera)
· Tramvaj do stanice touha (za něj dostal Pulicerovu cenu ; základ hry: střet přecitlivělé až neurotické
Blanche s „brutálně živočišným“ světem mužů ; Blanche má neurózu, po znásilnění zcvokne)
· Kočka na rozpálené střeše (opět Pulicerovka ; v centru hry ženské hrdinka, která přivdá do bohaté
rodiny za účelem získat peníze, tak simuluje těhotenství)
Arthur Miller : 1915 ; i on se věnoval lidské psychice ; hlavně problematiky viny a svědomí ; do USA divadel
zavedl všedního hrdinu, který se stal typickým představitelem americké spolčenosti a ztělesňoval její
ideály, principy a realitu amerického životního stylu ; byl ženat s Marylin Monroe
· Smrt obchodního cestujícího (protagonistou hry je Willi Sohman, autor ho sleduje na konci života, kdy
bilancuje svůj život, v němž naplnil ideály amer. Společnosti=prachy a úspěch , v tu chvíli je
už pro firmu neužitečný, ztroskotá i v rodině , tak uzavře poslední obchod se svou smrtí ,
zabije se aby jeho synové dostali peníze z jeho pojistky pro začátek ; zfilmováno)
· Mustangové (napsal pro Marylin Monroe)
Edvard Albee : 1928 ; řazen k absurdnímu dramatu, on sám se považuje za realistu
· Křehká rovnováha (1966, Pulicerova cena ; děj během jedné noci , celá rodina se připije a všichni na
sebe všechno vykecají a tím se úplně zpřetrhají jemné vztahy v rodině)
· Kdo se bojí Virginie Woolfové (nejvíce ho proslavila ve světě, u nás jako: Kdopak by se Kafky bál ,
jde o jejich metodu psaní-proud vědomí ; podobný obsah jako předchozí, tentokrát dva
manželské páry, které si prohodí partnery)
Absurdní drama:
Znaky: - snaha zobrazit životní pocit jedince, který žije ve světě, jemuž nerozumí a do něhož se nedovede
zařadit
- absurdita ve hrách podmíněna společenskou a politickou realitou
- důležitá funkce jazyka, který ztrácí sdělovací fci.
Samuel Becquet :
· Čekání na Godota (rozhovor několika poutníků, kteří čekají na Godota, v reálu na nic)
Eugen Ionesco :
· Plešatá zpěvačka (podle textu v učebnici Aj, deformování pravdy…)
Žádné komentáře:
Okomentovat