90.léta revolta proti všemu starému Þ BUŘIČI (zklamáni společností, pohrdání společností)
- existenční, názorová nejistota
- bouřili se proto víře spojené s mocí, společenské přetvářce, buržoazii, maloměšťáctví Þ anarchismus (politické hnutí )– bouří se proti všem pořádkům, spojen s pochmurnými náladami na konci století, radikalizace dělnictva v Evropě Þ soucit
- chtěli násilné gesto, které změní starý režim Þ dělnické nepokoje, odpor proti všemu starému, schyluje se k 1. sv. válce Þ vše se přiostřuje
- představitelé: Viktor Dyk
Karel Toman
Fráňa Šrámek
S. K. Neumann
František Gellner
Jaroslav Hašek
- literární forma:
- rozmanitá: mnoho žánrů:
poezie:
Þ pravidelný rým a rytmus, prosazuje se městský folklor (popěvky, opakuje se, snadno se pamatuje)
Þ krátký, jednoduchý, útočný verš (hodí se pro politickou satiru); popěvek, píseň
Þ milostná lyrika (vitalismus)
próza: tématika 1.sv. války
Viktor Dyk (1877-1931)
- básník, angažoval se i politicky (vězněn)
- rozmanitá tvorba
- lze ho srovnat s Macharem
- sbírky: Buřiči
Satiry a sarkasmy - společen. satira, ironie, verš vázaný
Okno
Devátá vlna – alegoricky zabarvená, předtucha blízké smrti
báseň: Země mluví
„Opustíš-li mne nezahynu, opustíš-li mne zahyneš“ (vlastenecky mluví k národu, člověk, který je vytržen z domova, není šťastný )
báseň: Píseň podzimní
- buřičský tón, odhodlání k boji, společenská báseň racionalistická
- próza:
- povídka Krysař – o krysařově pomstě vesnici (ušetřil blázna a dítě Þ 2 spravedlivé, nevinné), symbolická povídka, otázka pomsty, odplaty, krysař= námět německý
- dramata:
- psal jich víc
- Zmoudření Dona Quijota – zmoudření, deziluze D.Q. Þ symbolizuje krásu, konfrontace s realitou, hledání je beznadějné, ztráta iluzí
Karel Toman (1877-1946)
-charakteristika vlastní tvorby:
Sen zástupů v srdci mi zpívá
Vesmírná touha v něm bije
A jen píseň tichá a zádumčivá
Z mých slov zní ke hvězdám
Þ soucítění s těmi nejchudšími
- inspiroval se lidovou písní
- poezie úsečná s častými zámlkami, odpor proti improvizaci (básně připravené, každý osobní podmět dozrává, neinspiruje se literárními vlivy
- soucítí s poezií Sládkovou a NerudovouÞspolečný odpor proti improvizaci
- tulák Þ prošel mnoho států (Něm., Holand., Fran., Ang.)
- začátky tvorby: anarchistické, dekadentníÞrevolta, rudé barvy
- b.sb.Pohádky krve
– bolesti 1. lásky, zklamaná láskaÞkoresponduje s jeho anarchistickým přesvědčením
– b. Píseň – rudý mák = vzdor, motiv krve; zhrzený mladý muž. Anarchista; symboly, hudebnost
- další sbírky Þ vyzrálé, oproštěné, jiný tón (např. b.sb.:Torzo života)
- vrcholné sbírky (vyzrálé):
Sluneční hodiny- vrcholí básn. vývoj od vypjatého individualismu až po realismus, báseň: Tuláci
Měsíce - velmi jednoduchá sbírka inspirovaná koloběhem 12 měsíců v roce
- dozrála během 1.sv. války,
- značí se tam naděje, odhodlání,
- přírodní motivy spojené s obavami, statečností, láskou k národu Þobavy,co bude dál
b.Září - lilie=symbol čistoty, polní=symbol neohraničenosti
Fráňa Šrámek (1877-1952)
- narodil se v Sobotce, svá gymnaziální léta trávil v Písku
- básník mládí, lásky, anarchista, impresionista, autor nálad
- jeho tvorba je rozmanitá (poezie, próza, drama)
- dílo je spojené s jihočeským krajem
- nejdříve buřič (v prvních dvou sbírkách), poté se ve sbírkách projevuje vitalismus (smyslovost)Þprojevuje se v milostné intimní lyrice; impresionismus (Stříbrný vítr)
- jemný, citlivý nejvíce se projevoval ve verších
- poezie:anarchistické sbírky,bouřliváctví, vojenská poezie:
b.sb.:Života bído, přec tě mám rád
Þ báseň: Narodil se
- satira, městský folklor, popěvek, buřičská, anarchistická báseň
- panchart (nemanželské dítě) – toulal se, bez domova, rozhodl se, že zapálí dům
- nerovnosti mezi lidmi, hledají nové světy, příběh
Þ báseň: Příběh
- pravidel. verš, rým, jednoduché verše, poezie“ulice“, blízko textu folklornímu
b.sb.:Modrý a rudý
po válce Þ život plný = smyslový
b.sb.: Splav
- básník intimní milostné lyriky, projevuje se vitalismus
- úzký vztah k Písku, řece Otavě
- jemné verše, polotóny
- začátky lásky, smyslová poezie, náznaky bolesti, zklamání
impresionistická próza
Stříbrný vítr
- impresionistický román
- zachycení citového vývoje dospívajícího J. Ratkina
- lyrizace prózy = zachycení atmosféry, snů, pocitů, naděje
- není zde moc dějovost, hodně vylíčení nálady, citů, dojmů (vnitřní život), postavy ne moc určitý popis (spíše vnitřní než vnější)
- výrazové básnické prostředky (zrakové vjemy)
- stříbrný vítr = symbol „věčného mládí“
- Jeník Ratkin – student, citlivý, s ideály, tvrdohlavý, nese rysy Šrámkova života, potýká se s různými problémy, je nešťastný Þ pomáhá mu stříbrný vítr
Měsíc nad řekou
- lyrické drama o 3 dějstvích
- inspirace studiem na píseckém gymnáziu
- odehrává se po 2.sv válce
- drama 2 generací: dětí (Slávka a Villy) a dospělých (jejich otcové)
- otcům už nezvoní zvony štěstí ,stříbrný vítr Þ děti se jim trošku vysmívají
- postoj racionální (starší generace, výsměch mládí) x ideály mladé generace
- obraz citového okouzlení životem a přírodou, zachycení nálady,okamžiku, stesku a smutku nad odcházejícím mládím
- to podstatné se odehrává v noc, blízko protéká řeka Þ symbol lásky, mládí
Villy x Jeník Ratkin
- mladí, prudcí, upřímní, přímočaří
- dívky – komplikovanější
- láska nedosahuje toho, co chtějí Þ může je ovlivnit na celý život
František Gellner (1881-1914)
- nadaný básník, ale i výtvarník
- obět 1.sv. války, byl prohlášen za nezvěstného
- zdánlivě cynický, neměl rád přetvářku, byl proti maloměšťáctví
poezie:
- satira, černý humor, (městský folklor)
- ironické, sebe zraňující verše (b. Radosti života)
- cynismus, osamocená revolta proti vládnoucí moci, ironický,
- výsměšný postoj proti společnosti – až provokativní
b.sb.: Po nás ať přijde potopa – výsměch měšť. osvědčeným ideálůÞmorálce
b.sb.: Radosti života - ironický postoj zastírající bolest zklamaného srdce, touha po silném citu
b.sb.:Nové verše – vyzrálé, zklidnění, zmoudření, smutek přechází v tesknou melancholii
- psal také časovou politickou satiru
próza:
- Potulný národ – román z prostředí pařížské bohémy (ne příliš zdařilý)
- povídky ze studentského a uměleckého života
Petr Bezruč (1867-1958)
- zaujímá osobité místo české poezii
- stál na okraji poezie, nešlo mu o prosazení sebe
- „osamocený bludný kámen“ F.X. Šalda
- sociální básník Þ jeho kraj mu nebyl lhostejný, psal o sociálním útlaku
- žil v ústraní od Prahy, s nikým se literárně nestýkal
- inspirace v literatuře v rodině (otec- boj proti rukopisům)
- nelze ho zařadit do jakéhokoliv proudu, formálně patří do symbolismu Þ není individualista, ani dekadent, buřičÞ potlačil sám sebe, aby mluvil za ostatní, je mluvčím toho svého lidu, společensky angažovaný
- poezie kolektivní
- pocit zodpovědnosti za sociální a národnostní útlak
- poezie: sociální (národnostní), intimní (tlumená)
b.sb. Slezské písně:
- sociální sbírka
- nejdříve vycházelo anonymně v časopise Čas
Þb. Škaredý zjev
- sociální balada (poezie epická)
- škaredý zjev – sám básník, připodobňuje se k němu – autostylizace
- symbol lidu = škaredý zjev,požívá nářečí, germanismy, symboly, hyperboly(nadsázky)
- vliv Polska-církev, Německa – školy
- ne příliš vábivé obrazy – až naturalismus, tvrdé,nelíbivé výrazy
- Praha, vlastenci –nic o Slezsku neví
Þ b. Maryčka Magdonová
- verš pravidelný, pořád se vrací k Maryčce, otázky, co bylo v jejím nitru
- otázkami se ptá i čtenáře, naléhá, útočí
- spočívá v dramatickém konci Þ dramatičnost, vypjaté
- tragický osud zhuštěný na kousek papíru
Þb. Jen jedenkrát
- intimní báseň, kruh nejméně zastoupený (nejvíce soc. balad)
- připadal si starší, neodvážil se
- strach,obavy z neznáma, nedůvěryÞšanci promarnil
- parabola národa žijícího v robotě
Žádné komentáře:
Okomentovat