shakespearovské drama:
• neomezenost látky, času, místa
• světské motivy, nadčasová témata-kladné i záporné vlastnosti
• příčinou tragédie lidská vášeň nebo náhoda (ne osud jako v antice)
• činy postav vyplývají z jejich charakteru
• komické prvky nejsou ostře odděleny od tragických, situační komika
• střídání verše a prózy (prózu používají nejnižší vrstvy a komické postavy)
• postavy žen a lidové posty (např.Juliina chůva)
• vliv antiky:existence chóru (ale ve funkci úvodu do situace)
• blankvers=nerýmovaný pětistopý jamb, rýmy se střídají s prózou
Renesance – malířství (návrat k přírodě, objev perspektivy)
Michelangelo Buonaroti – freska „Poslední soud“ – Sixtinská kaple
Leonardo da Vinci – freska „Poslední večeře“, „Mona Lisa“
Renesance – sochařství
Michelangelo Buonarroti – David, Mojžíš
Renesance – architektura
vodorovné pravoúhlé linie, jónské sloupy, podloubí, kopule (např.kopule baziliky sv.Petra v Římě – M.Buonarroti), arkády, sgrafita, štíty
arch.památky u nás? Třeboň, Červená Lhota, Český Krumlov, J.Hradec, Opočno, Telč
renesanční člověk=ideál všeuměla a všeznalce
vůdčí osobností evropského humanismu byl ERASMUS ROTTERDAMSKÝ (1466-1536)- kritický postoj k církvi – latinsky psaná satira o zlořádech, pokrytectví a nevědomosti církevní a feudální společnosti – „Chvála bláznovství“
Žádné komentáře:
Okomentovat