Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Drama 30.let

Osvobozené divadlo a divadla ostatní
- vzniká v roce 1926 jako poloprofesionální, režiséři: Jindřich Honzl, Jiří Frejka, autorská a herecká dvojice: Jiří Voskovec a Jan Werich, později Jaroslav Ježek, nejprve působilo v sále Na Sloupi, pak v Umělecké besedě, odtud se přestěhovalo do divadla Atrie na Václavském náměstí, nakonec do paláce U Nováků - Vodičkova ulice, 19. 11. 1938 - divadlo uzavřeno pro nedodržení morálky; V a W emigrovali do USA, Werich po návratu obnovil OD ve Vodičkově ulici
- hry: Vest Pocket revue (Malá kapesní revue) - vliv poetismu, Smoking revue (1928); Gorila ex machina (1928); Kostky jsou vrženy (1929); Premiéra Skafandr (1929); Fata Morgana (1929)
- počátky Osvobozeného divadla spadají do roku 1925, kdy student filosofie Jiří Frejka spolu s přáteli z konzervatoře uvedl Molierovu frašku Cirkus Dandin, ovšem upravenou po svém, s dávkou studentské recese, postupně uvádějí další hry, zejména futuristů a poetistů (Apollinaire, Breton, Nezval)
- o rok později pokřtil Frejka svoji amatérskou scénu na Osvobozené divadlo a to se stalo jednou ze sekcí Devětsilu
- v roce 1927 Frejka Osvobozené divadlo opouští a spolu s E. F. Burianem zakládají divadlo Dada, mezitím ale do Osvobozeného divadla vstupuje Jaroslav Ježek, který hned zpočátku zaujal svými klavírními improvizacemi
- kromě toho sem přicházejí Jiří Voskovec(1905 – 1981), pseudonym Petr Dolan, vlastním jménem J. Wachsmann, s Janem Werichem(1905 - 1980, pseudonym J. W .Rich, oba studenti práv na Karlově univerzitě, než našli stálou scénu ve Vodičkově ulici (dnes divadlo ABC), vystřídali působiště v Malostranské besedě a v Nuselském divadle, proslavili se hned prvním představením Vest Pocket Revue, i základem dalších her je dadaistický slovní humor a písňové texty, zatím ještě proti nikomu nezaměřené, takový je Ostrov Dynamit, Fata morgána, Sever proti Jihu nebo Golem, jejich režisérem byl Jindřich Honzl, který režíroval i všechny další hry V+W
- v souvislosti s hrozbou fašismu v Itálii a Německu se posléze v jejich hrách začíná objevovat politická satira, první taková hra je Caesar, jehož diktaturu prožívají hlavní hrdinové - Římané Bulva a Papula, diplomatické protesty vyvolalo uvedení hry Osel a stín, kde V+W opět za použití antického námětu kritizují fašistickou diktaturu, v závěru totiž použijí autentické Hitlerovy výroky, protihitlerovská je i hra Svět za mřížemi, diktátor, tentokrát mexický, vystupuje i v Katovi a bláznovi; Balada z hadrů se inspiruje životem Françoise Villona, během této hry vznikla i první forbína, kdy V+W prokládali představení krátkými výstupy, v nich vtipně a kriticky reagovali na nejaktuálnější události, čímž prokázali spoji schopnost improvizace a kontaktu s publikem, v další hře, Rub a líc, V+W coby vagabundi Krev a Mlíko bojují proti koncernu Noel, v režii Martina Friče rovněž natočili filmovou verzi

Žádné komentáře:

Okomentovat