- pocit kolektivu, odklon od individualismu a představy výjimečnosti; básník buřič reaguje na dění ve společnosti
- revolta proti všemu starému
- proticírkevní až satanistické; protimilitaristické tendence (A. Stašek)
- příklon k zemi, vitalismus, absurdní gesta, konflikt se zákonem, politická aktivita
- prostota výrazu, pravidelný verš
- základem anarchistická skupina vytvořená kolem S. K. Neumanna – centrem Olšanská vila, časopis Nový kult
Viktor Dyk (1877 – 1931)
- na gymnáziu jeho učitelem Jirásek
- mluvčí studentského hnutí; za války vězněn za velezradu; po válce poslancem a senátorem
- vliv symbolismu a dekadence
A porta inferi (Od bran pekelných) – romantismus, symboly, kult síly
Buřiči – formuluje cíle anarchismu
Milá 7 loupežníků – básnická povídka; kult síly a vášně
politická lyrika
Satiry a sarkasmy
válečné básně
Lehké a těžké kroky – národ je v dějinné zkoušce
Okno – mluví k představitelům národa
psychologické povídky
Krysař – člověk prokletý povoláním
drama
Zmoudření dona Quijota – připomenutí aktivního člověka; skepse
Karel Toman (1877 – 1946)
- úsečná poezie; úsilí o soustředění silného prožitku na malou plochu; zdůrazňuje básníkův dramatický myšlenkový pochod; návrat k národním tradicím
- odpor k improvizaci; působivost a hutnost výrazu
Pohádky krve – dobovou dekadenci překonává oslavou svobodných smyslů
Torzo života – výrazově oproštěná lyrika
Sluneční hodiny – vrchol vývoje od vypjatého individualismu k objektivnímu postoji k realitě
Stoletý kalendář – zdůraznění věčného zápasu chudých, který chápe jako omlazování světa
František Gellner (1881 – 1914)
- básník, prozaik, malíř, karikaturista
- označován jako „cynické dítě“ – je konkrétní a výstižný
- přispíval do Nového kultu
Po nás ať přijde potopa – ironie, satira, kritika fungujících ideálů
Don Juan
- fejetony, politické úplety
- protiliterárnost – odpoetizování poezie – vnáší do ní hovorový až vulgární styl; úmyslná zdánlivá primitivita; využívá prostředí hospod; převádí do kupletů (pouliční písně)
Žádné komentáře:
Okomentovat