Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Životní cyklus výrobku

výrobky na trhu mají různou životnost a mění se objem prodeje
životní cyklus výrobku sleduje vývoj prodeje v čase
dá se rozdělit do 4 až 5 etap

1. Uvedení nového výrobku na trh
2. Fáze růstu
3. Zralost:
- fáze dospělosti
- fáze nasycenosti
4. Úpadek, útlum

Délka cyklu, časové rozložení i průběh cyklu se výrazně liší u jednotlivých oborů i výrobků.
Některé výrobky vydrží na trhu velmi dlouho, jiné naopak velmi krátce.
Délku i průběh cyklu ovlivňuje především charakter produktů, ale také příznivé vystižení příslušné potřeby.

Uvedení nového výrobku na trh
- zaváděcí cena bývá obvykle nízká
- na druhé straně jsou v této etapě nejvyšší náklady
- zisk velmi malý
- reklama plní především informativní funkci
- kupující, kteří nejčastěji nakupují takovéto výrobce se označují jako inovátoři
- nebývá jich mnoho (2 – 3 %)
- jsou to lidé, kteří hledají změnu, mají rádi riziko

Žádné komentáře:

Okomentovat