Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Cíle podniku při stanovení ceny

Cena
- peněžní částka sjednávaná při nákupu a prodeji
- peněžní vyjádření ceny je nejčastější
- i v současnosti se používá barter, zejména v zahraničí (za zboží se platí jiným zbožím)
- důležitou tržní kategorií je tržní cena – aktuální cena na trhu podle vývoje vztahu mezi poptávkou a nabídkou
- rovnovážná tržní cena – tržní cena při rovnosti poptávky a nabídky
- vývoj na trhu k ní neustále směřuje
Složky ceny
- základem ceny jsou náklady
- pokud firma vyrábí neefektivně a má vysoké náklady, odrazí se to na ceně a tato firma se na trhu neuplatní
- v rámci cenové konkurence se někdy stanoví cena nižší než náklady
- podnik prodává se ztrátou, aby přilákal poptávku a vytlačil konkurenci
- může si to dovolit jmen velká firma s velkou rezervou kapitálu a nemůže to být dlouhodobá strategie
- obchodní marže ⇒ druhá složka ceny
- má zajišťovat, aby tržby byly větší než náklady a firma měla zisk
- při jejím stanovení hraje roli kvalita výrobku, značka, jméno firmy aj.
- obvykle firma stanoví jednotnou procentní sazbu

Žádné komentáře:

Okomentovat