Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Vývoj balady v české literatuře

4.) Česká balada v próze
a. Marie Majerová – „Havířská balada“ (po vzoru villonské balady, kontrasty domov x cizina, práce x nezaměstnanost, svět přátelství x nelidskosti)
b. Ivan Olbracht – „Nikola Šuhaj loupežník“ (inspiroval se skutečnou událostí z soudních spisů, válečný zběh z 1. světové války se stává novodobým zbojníkem, nakonec zrazen přáteli, prvky skutečnosti a mystiky, zpracováno Divadlem na provázku jako filmové představení „Balada pro banditu“); balada „O smutných očích Hany Kradžičové“ z díla „Golet v údolí“ (3 povídky ze života ortodoxních židů, dívka poruší jedno ze základních pravidel, provdá se ze křesťana a je vyhnána z komunity židů)
c. Vladislav Vančura – „Pekař Jan Marhoul“ (prostý pekař rozdává své zboží na dluh komukoliv – nehodí se do společnosti trhu peněz); „Markéta Lazarová“ (ze středověku, milenci ze nepřátelských rodů lapků Kozlíků a Lazarů, zfilmoval Fr. Vláčil)
d. Karel Čapek – „Hordubal“ (sedlák odejde do ciziny za výdělkem, po návratu zjišťuje, že se mu rozpadla rodina)
e. Jarmila Glazarová – „Advent“ (Františka s nemanželským synem se provdá za bezcitného sedláka, děj se odehrává na vesnici a za jednu noc)

B: Stavba věty jednoduché, jednočlenné a dvojčlenné věty
- skladba věty – podmět, přísudek
o je-li ve větě obojí -> věta dvojčlenná
o je-li ve větě jen jeden z členů (zpravidla přísudek – prší)
-> věta jednočlenná

Žádné komentáře:

Okomentovat