Společenské podmínky, tvorba Husových předchůdců, Jana Husa a dalších, doznívání husitství v písemnictví
Počátkem 15. Století se vyhrocuje krize feudálního zřízení, při čemž hlavní příčiny krize jsou viděny v chybách církve, proto vzniká literatura nábožensko-vzdělavatelská, rozvíjí se kazatelství a roste zájem o bibli, ve které je hledán důvod pro uspořádání společenských stavů
a) předhusitská literatura
Matěj z Janova-autor učených latinských spisů
Konrád Waldhauser-latinsky a německy psal pro bohaté publikum, kazatel
Jan Milíč z Kroměříže-kázal česky pro chudé
Jan Štítný ze Štítného-(1335-1409), patřil k chudému rodu Benešoviců, pocházel z J Čech, studoval v Praze, kde se usadil, vytvořil české theologické a filozofické názvosloví, čímž zpřístupnil chudému lidu
Knížky šestery o obecných věcech křesťanských-sborník traktátů
Pánóm-radí pánům, že mají panovat pro obecné blaho podle práva, nikoliv pro svůj prospěch podle své vůle
Řeči besední, sváteční a nedělní
b) husitská literatura-literatura je úzce spjata s husitským revolučním hnutím, tvorba se aktualizuje, je dovršeno počeštění a demokratizace, mizí exkluzivní témata, v literárních žánrech se upouští od legendy, rytířského eposu, dramatu i lyriky, rozvíjí se píseň, traktát, satira i kronika
Jistebnický kancionál-1/2 15.století, podle Jistebnice, sborník duchovních písní, většina má bojovné téma
Ktož sú boží bojovníci-měla dva úkoly:povzbudit husity, připomenout jim jejich povinnosti v boji
Povstaň, povstaň, veliké město pražské
Budyšínský rukopis-zahrnuje 3 skladby
Žaloba Koruny české a Prorok Koruny české-jsou namířeny proti Zikmundovy Hádání Prahy s Kutnou Horou-alegorický spor, v níž Praha představuje husitství a Kutná Hora Řím
Žádné komentáře:
Okomentovat