Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Anarchističtí buřiči

Stanislav Kostka Neumann, František Gellner, Karel Toman///Viktor Dyk, Fráňa Šrámek///Jaroslav Hašek
Autoři z přelomu 19./20.století, odsuzovali měšťáckou společnost, řada z nich hlásala násilí, někteří se hlásili dokonce k satanismu, bohémové, vyznávali anarchismus (idealistické ideologie, které popírá nutnost států, zákonů, jakéhokoliv řádu), časopis „Nový kult“ (S.K.Neumann), někteří se zúčastnili „Hnutí omladiny“ a za to byla část z nich vězněna (S.K.Neumann), později většina autorů pochopila, že anarchismus není řešením a hledali jiné životní cíle (S.K.Neumann věřil v komunismus, F.Šrámek psal vitalismus, K.Toman psal vlastenecké verše)
Stanislav Kostka Neumann-pouze tvorba do 1. Světové války, „Nový kult“, „Hnutí omladina“, sbírky byly ovlivněny symbolismem, názorové zde převládají anarchistické naděje, velmi ostrá společenská kritika
Satanova sláva mezi námi, Apostrofy hrdé a vášnivé, Jsem apoštol nového žití
František Gellner-představitel anarchismu, maloval karikatury politiků, umělců, pravděpodobně zahynul na počátku 1.světové války, pracoval jako redaktor, věnoval se taky kreslení, tvorba označována jako antiliterární, básněmi provokoval měšťáky, současný svět naprosto odsoudil a jedinou radost nachází v alkoholu a ženách
Radosti života
Po nás ať přijde potopa- využíval jazyk (nespisovná čeština, slang), formu (kuplety=šansony) i obsah (život ve velkoměstě, ironicky, často vycházel z vlastních prožitků)
Píseň zhýralého jinocha
Karel Toman-pracoval jako úředník, redaktor, dost cestoval po Evropě, byl velmi sebekritický k vlastní tvorbě a pro veřejnost vydal jen malou část
Měsíce-obsahuje pouze 12 krátkých básniček pojmenovaných podle měsíců, autor tam zachycuje přeměny přírody a typickou lidskou práci v jednotlivých měsících
Stoletý kalendář, Sluneční hodiny, Pohádky Krve, Torzo života, Melancholická pouť, Hlas ticha, Verše rodinné a jiné
Viktor Dyk-
a)poezie-tvorba byla zpočátku ovlivněna symbolismem, psal společenskou lyriku s kritickým obsahem
Marnosti, A porta inferni (U bran pekelných)
Později si vytvořil osobitý styl psaní a jeho kritika společnosti byla stále ironičtější

Žádné komentáře:

Okomentovat