Na konci 19.století převládalo zklamání ze společenského vývoje a většina autorů dávala najevo odpor nechutí psát postaru, vzhledem k tomu, že autory spojoval pouze odpor k dosavadní literatuře, ale nedokázali se domluvit, jak psát nově, všechny spolky, které založili, se zase rychle rozpadli, jedinou pevnější skupinou byla Česká moderna, která existovala jeden rok, byla založena roku 1895 (vydali Manifest České moderny), požadovali úplnou volnost při tvorbě
Otokar Březina-symbolismus, tvorba silně ovlivněna smrtí rodiče, jeho nešťastnou lásku a studiem různých filozofických směrů (antický, orientální, středověký), na základě toho dával před hmotných reálným světem přednost duchovnímu světu, věřil ve vesmírné vědění, chtěl proniknout do jeho tajemství, do tajemství lidské existence a domníval se, že toho dosáhne jedině, když se vzdá všech pozemských radostí, téměř celý život proto prožil v samotě a odříkání, první sbírky byly laděny filozoficky a pesimisticky, Smrt pro něj byla vysvobozením z pozemských problémy a je tedy pro něj začátek
Tajemné dálky, Svítání na západě
v další části tvorby začal věřit v lidské schopnosti a možnost změnit i hmotný svět k lepšímu
Větry od pólů, Stavitelé chrámů, Ruce
Karel Hlaváček-symbolismus+dekadence, věnoval se i výtvarnému umění
Mrtvá kantiléna-obsahuje 12 lyrických balad, používá symbol Gézů (představitelé nizozemské šlechty, bojovali proti španělské nadvládě) = odpor, vzdor, vzpoura
Hrál kdosi na hoboj+Svou violu jsem naladil co možno nejhlouběji-jednotlivé básně, nešlo o logický smysl textu, ale nebylo to na závadu umělecké hodnoty, protože čtenáře zaujala hudebnost textů
Pozdě k ránu-poezie psaná prózou, zachycuje krajinu na počátku svítání, všechno je pouze naznačeno, opakují se slova i motivy, monotónnost, navodil smutnou atmosféru
Žádné komentáře:
Okomentovat