Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Světová próza 1.pol. 20.stol.

Úvod : - zachycení situace ve společnosti, revoluční tendence, osamostatnění
- pokroky v civilizaci ( Pařížská výstava ), nacionální problémy, touhy po koloniích
- společenská krize, ,,búrská válka ´´ -> vyvrcholením je 1.sv.válka –>
 zdroj inspirace pro literaturu
 obohacování o nové směry
 krize lidského nitra, nihilismus, nevíra ve vztahy, boření starého řádu, ateismus
 humanistické snahy, liberalisticky pojatý realismus

Tendence: - skeptická – drastické, vypjaté situace, literatura o současnosti
- historický optimismus – snaha nalézt řešení v minulosti, vidí optimismus v budoucnosti
Světový názor autora : - vnímání určitých hodnot, odpověď na filozofické otázky
 materialistický – zákl.je hmota, až pak duchovno
 idealistický – zákl.je člověk, duchovní stránka, připouští Boha
 přírodní – propojení víry se současností, hotová fakt

- rozvoj filozofie, rozrůznění témat a uměleckých přístupů :
- Pragmatismus – pragma = čin, přichází z USA ( W.James )
- filozofie kapitalistické společnosti, poznání pravda a realita jako nástroje ( smysl jen jako prostředky k jednání )
- pravda spojena s účelností ( manipulace s lidmi ), filozofie činného života
- předst.: T.G.Masaryk ( politika, vize nového humanismu ), K.Čapek ( relativismus )
L.Pirandello ( úloha jedince, dramata ), G.Duhamel
- Unanimismus – una anima = jedna duše, vznik na Sorbonně ( Emil Durkheim )
- středem lidský kolektiv, individ.vědomí podřízeno kolektivnímu ( čl.jako jedinec nemá šanci se rozvíjet ), otázka sociální přítomnosti
- Marxismus-Leninismus – rozdělení na třídy, základem výrobní síly a vztahy (materialismus)-> nadstavba
- Novotomismus – z Vatikánu, budování nové křesťanské filozofie, propojení s vědou
- základem Tomáš Akvinský, u nás : Katolická moderna

Žádné komentáře:

Okomentovat