Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Renesance

Španělské drama (drama pláště a dýky)
- sklon k zbožnosti, úcta ke králi, smysl pro čest (až fanatismus)

Lope de Vega (1562 – 1635)
- hlavní literární postavy – tyranský šlechtic, poddaný (neohrožený venkovan), král (dbá na pořádek a spravedlnost)
- ‘‘Král je nejlepší soudce‘‘
- ‘‘Král Pedro v Madridu‘‘
- ‘‘Fuente Ovejuna‘‘ – ovčí pramen – vesnice, o vzbouření prostého lidu proti vysokému církevnímu hodnostáři – zavražděn, soudce pátrá po viníkovi, vesnice odmítá viníka označit – kolektiv, omilostněna

Tirso de Molina (1584 – 1648)
- snažil se napodobit Lopeho de Vegu
- ‘‘Svůdce sevillský a kamenný host‘‘ – příběh o donu Juanovi, sluha Leporelo

Pedro Calderon de la Barca (1600 – 1681)
- v jeho díle se objevuje přechod k baroku
- a) hry vyzařující optimismus a elán – ‘‘Dáma skřítek‘‘, ‘‘Dům se dvěma vchody se špatně hlídá‘‘
- b) historická dramata – ‘‘Zalamejský rychtář‘‘ – král potvrdí oprávněnost vraždy šlechtice
- c) barokní drama – ‘‘Život je sen‘‘ – polský princ Sigismund, od dětství vězněn, osvobozen – objevují se zlé vlastnosti – opět uvězněn, snaží se sám sebe převychovat, svět okolo sebe vnímal jako sen

Žádné komentáře:

Okomentovat