- v období poetismu, v pol. 20.let
- avantgardní divadlo, moderní
- říká se, že je opravdu spjato se životem
- chtěli, aby to divadlo bylo víc básnické a aby bylo těsněji spojeno se životem
- v klasickém divadle pódium vyvýšené v avantgardním se hlediště spojilo výškové s pódiem
- kabaret, pouťová zábava, cirkus, film – v tom hledali inspiraci
- klasická jednota času, místa, děje se porušovala, každá scénka byla z jiného období.
- důležité jsou opravdové kulisy pro klas. divadlo, v avant. nejsou kulisy tak realistické jakoby nedotažené do konce
Voskovec a Werich
- studenti 22 let si chtěli začít dělat legraci a scénky. Pozval je režisér Jindřich Hanzl (avant. režisér)
- vystoupili se svým představením
• West pocked revue (Malá kapesní revue) – text byl někdy improvizovaný, scénky byly něčím sjednocené, důležitá součást = hudba, zpěv, tanec… Protiměšťácky zaměřené
Jaroslav Ježek
- hudebník, skladatel
- jazzově založený
- V+W vymýšleli slova k jeho hudbě
Politické divadlo
- ve 30. letech se mění z Osvobozeného divadla
• Ceasar – divadelní hra hraná od 1932, poukazoval na to, co je špatné v diktátorství z fašismu.
• Osel a stín
• Kat a blázen
= vystupovali proti Hitlerovi, hrály se od 1933
• Balada z hadrů – všímá si franc. historie
• Rub a líc – zfilmované = Hej rup!
• Těžká Barbora
• Pěst na oko – jasně zaměřené proti válce, herci: Záhorský, Hermanová, Trégl
Žádné komentáře:
Okomentovat