Klasicistní drama – tragédie
- důraz na mluvené slovo, výrazné přednášení textu nebo stylizující prózy usilující o uplatnění zvukové stránky veršů – deklamace
Pierre Corneille
- ‘‘Cid‘‘ – v soukromí dává přednost poslání před láskou – otec Cida je zabit otcem Cidovy dívky Chimény – musí se jí vzdát, král se je snaží usmířit, přesto Cid zabíjí Chiménina otce
Jean Racine
- ‘‘Seneca‘‘ – člověk nemůže být šťasten, když něco získal neprávem
- ‘‘Faidra‘‘ – vyhnán syn, který umírá, Faidra má výčitky svědomí – přiznává se králi k nevěře
Klasicistní komedie
Moliére, vl. jm. Jean – Baptiste Poquelin (1622 – 1673)
- založil divadelní společnost L´illustre Theâtre – kočovné divadlo
- v osobních službách krále
- inspiroval se Plautem, italským divadlem, středověkými hrami
- kritizoval postavení ve společnosti a v rodině, mravní cynismus šlechticů, chorobná lakota, úlisnost, pokrytectví, pánbíčkaření, napodobování šlechty měšťanstvem
- ‘‘Tartuffe‘‘ – hl. postava je pokrytec, který se vydává za kněze, ovládne měšťanskou rodinu – svádí manželku a dceru, snaží se vypudit mužské nepřátele – prozrazení, Tartuffe s hanbou odchází
- ‘‘Lakomec‘‘ – založeno na Plautově hře ‘‘Komedie o hrnci‘‘
- ‘‘Chudák manžel‘‘ – kritizuje provdávání mladých žen za bohaté starce
- ‘‘Don Juan‘‘ – člověk bez morálních zásad
- ‘‘Měšťák šlechticem‘‘ – měšťák působí trapně a komicky
- ‘‘Zdravý nemocný‘‘ – proti šarlatánství dobových lékařů
- ‘‘Misantrop‘‘ – kritika vztahů u královského dvora
- ‘‘Scapinova šibalství‘‘
Carlo Goldoni (1707 – 1793)
- zabýval se tvorbou Commedie del´Arte – improvizovaná komedie, v představení se prolínají vážné motivy s hrou konvenčních komických postav (Pantalone, Pierot, Harlekýn, Kolombína)
- ‘‘Pán Todero Brumla‘‘ – komedie charakteru, hl. p. nespokojený mrzout
- ‘‘Mirandolina‘‘ – hl. p. je majitelka hostince, vdá se za číšníka
- ‘‘Hrubiáni‘‘ – kritika vztahů mezi mešťanstvem
- ‘‘Poprask na laguně‘‘ – chorální komedie (komedie prostředí), z rybářského prostředí
Žádné komentáře:
Okomentovat