Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

České divadlo do 19. stol. 1/3

České divadlo do 19. stol.

Počátky českého dramatu najdeme ve 12. století. Jeho kořeny jsou náboženského původu: náboženské výjevy se dramatizovaly a předváděly v kostele. Později se začaly obohacovat o světské scény až byly nakonec vykázány z kostelů.

Mastičkář
První staročeská divadelní hra (satira, fraška) vychází z původně náboženské hry O třech Mariích. Ty jsou k hrobu Ježíše Krista a cestou na tržišti nakupují vonné masti. Hra tak podává obraz středověkého tržiště a ukazuje šarlatánství prodavače léků a mastí Severina s jeho pomocníky, které zesměšňuje. Hovorový jazyk, místy i vulgarismy.

Divadlo na přelomu 15. a 16. století získalo funkci pedagogickou.

V 17. století se objevuje divadlo loutkové – nejznámější český loutkař byl Matěj Kopecký.

Od roku 1738 v Praze působilo německé divadlo v Kotcích s činohrou a operou, od roku 1783 Stavovské divadlo, postavené hrabětem Nosticem (později Tylovo, teď opět Stavovské).

V roce 1786 v Praze na bývalém Koňském trhu vzniklo vlastenecké divadlo Bouda, které pravidelně hrálo česky, nejvíce překlady her přenášené do českého prostředí. Nejvíce se hrál Shakespeare a Schiller. Bouda byla po třech letech stržena, česká představení se dále hrála v divadle U Hybernů.

Divadelní život organizoval a soustřeďoval zejména Václav Thám.

Ve 20. letech 19. století začalo české divadlo opět ožívat. Pro dramatickou literaturu této doby jsou příznačné látky z minulosti a žánrové veselohry ze současnosti.
K nejvýraznějším autorům tohoto období patří Václav Kliment Klicpera, který působil ve vlasteneckém duchu jako profesor v HK, později v A. Skládal hry, báchorky, Divotvorný klobouk, Rohovín Čterrohý. Jeho tvorba byla určena především ochotníkům. Jeho historické hry jsou většinou volným zpracováním kronikářských látek.

České obrozenecké drama dosáhlo vrcholu v tvorbě Josefa Kajetána Tyla (Kutná Hora, gymnázium v A => HK, kde v něm Klicpera probudil lásku k divadlu (LOL)). Podílel se na českých hrách ve Stavovském divadle jako dramaturg, během revolučních zápasů byl propuštěn a vyhoštěn z A. Řídil pak kočovnou divadelní společnost a když byla násilně rozpuštěna, vstoupil do jiné divadelní společnosti. Zemřel na své divadelní pouti v Plzi (+ 48).

Žádné komentáře:

Okomentovat