- Vytváříme nerozebíratelné spojení dvou materiálů.
-Nýtování - přímě (jako nýt slouží výstupek spojované součásti)
- nepřímé (použití nýtů)
Druhy nýtovcých spojů:
- jednořádý
- dvouřadý - rovnoběžný nebo střídavý
- se stykovou deskou
Nýty:
- Nýt se skládá z přípěrné hlavy a dříku, závěrná hlava se vytvoří nýtováním
- U hrubých nýtů je dřík u hlavy mírně kuželový, dále pak válcový, u drobných nýtů je celý dřík válcový.
- Hlavy nýtů mají podle použití různé tvary (se zápustnou hlavou, s půlkulatou hlavou apod.).
- Mezi zvláštní nýty patří nýt rozštěpený, nýty dvoudílné uzavřené a otevřené, nýt výbušný a různé další nýty.
-materiály nýtů - nejčastěji oceli 10 341, 10 371, 10 451, 11 341, 11 371 a dále pak slitinová ocel niklová, měď, mosaz, hliník aj
- ocelové nýty do průměru 10 mm a všechny nýty z neželezných i lehkých kovů se nýtují za studena, větší průměry - za tepla
Výhody nýtování:
- spolehlivost nýtových spojů je ověřena mnohaletou praxí a je snadno kontrolovatelná
- nýtové spoje, podobně jako šroubové spoje, jsou pružnější než svařované
- při nýtování nedochází k deformacím spojovaných materiálů místním nahromaděním tepla jako u svařování
Nevýhody nýtování:
- rozebírání nýtového spoje je možné jen porušením nýtů nebo spojovaných součástí
- nýtové spoje nezaručují přesnou vzájemnou polohu spojovaných součástí
- ve spojovaných materiálech je třeba udělat pro nýty otvory
- spojované materiály jsou nýtovými dírami zeslabeny
- nepropustnost nýtového spoje se musí často zvyšovat papírovou nebo plátěnou vhodně impregnovanou vložkou
Použití nýtových spojů:
- Nýtované spoje se dnes používají jen ve zvláštních případech - nahrazovány svarovými a lepenými spoji (vyžadují méně přípravných prací a podstatně snižují hmotnost konstrukcí).
- Ve značném rozsahu se stále používá nýtování v leteckém průmyslu.
- Dnes je nýtování opodstatněné u spojování těžko svařitelných materiálů, u spojů na montážích, kde není přívod elektrického proudu, u spojení plechů a profilů z lehkých kovů a slitin apod.
Žádné komentáře:
Okomentovat