Rozdělujeme je podle tří kritérií:
- podle rozebíratelnosti – rozebíratelné, nerozebíratelné
- působení spoje – tvarový styk, silový styk, materiálový styk
- podle styku – bezprostřední, zprostředkovaný
Existují tři základní druhy šroubových spojů:
a) spoj průchozím šroubem s hlavou a maticí – šroub prochází dírou s vůlí
1/ šroub s hlavou
2/ matice
3/ podložka
4/ spojované součásti
b) spoj zašroubovaný šroubem s hlavou – šroub je do spodní části zašroubován, horní prochází s vůlí
1/ hlava šroubu
2/ dřík
3/ závitová část dříku
4/ spojované součásti
c) spoj závrtným šroubem a maticí – šroub se zašroubuje do spodní části až po konec výběhu. Horní součást se na něj nasadí a dotáhne pomocí matice. Touto součástí prochází šroub s vůli.
1/ závrtný šroub
2/ matice
3/ pružná podložka
4/ spojované součásti
Základní druhy šroubů:
Šroub se šestihranou hlavou a normálním dříkem M1,6 - M64
Šroub se šestihranou hlavou se závitem až k hlavě M1,6 – M64
Lícovaný šroub M10 – M52
Šroub s válcovou hlavou a vnitřním šestihranem M4 – M42
Šroub se zápustnou hlavou M1 – M20
Šroub do plechu se šestihranou hlavou
Šroub s válcovou hlavou M1 – M20
Stavěcí šroub s drážkou a hrotem M1,6 – M12
Pojištění šroubových spojů:
Všechny závity u spojovacích šroubů jsou samosvorné - za běžných okolností (bez dynamického zatížení, chvění, ...) se nemůže povolit
Rozeznáváme pojištění:
Silovým stykem
- Přítužná matice
- Pružná podložka :
• Nejčastější způsob pojištění
• Kalené
• Šikmo proříznuté a s tak ohnutými konci, že styková plocha při utahování po matice ostří klouže
• Po dotažení pružící konce podložky a její ostří zabraňují uvolnění matice, i když na spoj působí chvění a dynamické namáhání
- Berma matice
- Maticí která má v sobě plastickou hmotu
Tvarovým stykem
- Závlačky:
- Prostrčí se dírou vyvrtanou v dříku šroubu nad maticí nebo dírou procházející maticí a dříkem Konce závlačky se rozehnou
- Kolíky
- Dráty
- Speciální podložky (např. podložka s jazýčkem) , uchycení podložky na okraji blízké hrany s druhým koncem opřeným o hlavu nebo matici -> brání pootočení šroubu
Materiálovým stykem - málo používané
- Přivaření hlavy šroubu
- Barvou (plombování), lepidlem
Druhy závitů
Název závitu Označení Vrcholový úhel Použití
Metrický závit M 60° • Jemný metrický závit - Matice s velkým průměrem, v jemné mechanice, tenkostěnné duté součásti
• Hrubý metrický závit - Běžné druhy šroubů a matic (ale také na hřídelích a koncích svorníků k upevnění ručních kol, klik, spojových kotoučů, atd.)
.
Whitworthův závit W 55° Již se nepoužívá (pouze při opravách na zařízeních, kde se tento druh závitu vyskytuje).
Trubkový závit válcový G 55° Spojování potrubí menších rozměrů (závit je "těsnější" než ostatní druhy)
Trubkový závit kuželový vnější R 55°
Trubkový závit kuželový vnitřní Rc 55°
Oblý závit Rd 30° Spojovací šrouby u železničních vozů, šrouby k velkým ventilům a šoupátkům.
Lichoběžníkový závit rovnoramenný jednochodý Tr 30° Pro pohyblivé šrouby (vřetenové lisy, šrouby zdvihadel a zkušebních trhacích strojů)
Lichoběžníkový závit rovnoramenný vícechodý Tr 30°
Lichoběžníkový závit nerovnoramenný (pilový) Sd 30°
Renovace a údržba šroubových spojů:
- Vzhledem k nízké ceně se šrouby, podložky a matice neopravují, ale nahrazují novými - Nutná kontrola zda není poškozen závit
• Opravy vnitřního závitu:
o Převrtáním na větší závit
o Vyvložkováním (např. vložkou Heli-Coil)
- Speciálními nástroji se zašroubují do připravené díry
- Používají ji výrobci automobilů do hliníkových bloků -> závit má vlastnosti jako by byl vyříznut v oceli
Žádné komentáře:
Okomentovat