Komparační stanovení ceny podle cen konkurence
Stanovení ceny podle zvyklostí
Diferencované stanovení ceny
Stanovení ceny podle hodnoty užívání /jakou hodnotu výrobku přisuzuje spotřebitel/
Psychologické ceny /např. Baťovy ceny/
Dialogový přístup k tvorbě cen /na základě dialogu mezi prodávajícím a kupujícím/
Cenové strategie
Vymezují postup, jak dosáhnout základních cílů podniku v cenové oblasti
1. Pasivní cenová strategie – výrobce se uspokojí s úpravami cen v souladu s celkovým inflačním vývojem ve společnosti
2. Aktivní cenová strategie – dochází k manipulaci s cenou buď směrem dolů – zvýšení objemu prodeje, zvýšení tržního podílu; směrem nahoru – když poptávka převyšuje výrobní možnosti nebo výrobce chce, aby jeho zboží bylo výjimečné a mohlo být spotřebováváno jen malým množstvím spotřebitelů
Základní cenové strategie - aktivní
Strategie nízkých cen a orientace na nízké náklady
Strategie vysokých cen a orientace na výjimečnost produktu
Kombinovaná strategie /základní verze + zdokonalování výrobku/
Strategie přizpůsobování se nevoli následování vůdců trhu
Strategie etapy zavádění výrobku na trh
Strategie smetánkové ceny /např. módní výrobky/
Penetrační strategie /strategie cenového pronikání/ - rychle oslovit celý trh
Faktory ovlivňující tvorbu cen
►Vnitřní (interní) – marketingové cíle - marketingové strategie
- náklady spojené s výrobou
- organizace podniku
►Vnější (externí) - stav trhu (vztah nabídky a poptávky) - cenová pružnost
- konkurence
►Ostatní faktory – výše inflace, úrokové sazby, daňová zátěž, obchodní politika státu, zahraniční politika, legislativa
Žádné komentáře:
Okomentovat