Moderní básnické směry na přelomu 19 a 20 století ve světové i české literatuře
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY (KONEC 19.stol)
- nové nastupující generace umělců, záměrně hledají nové způsoby jak vyjádřit to co vyjádřit chtějí.
- Umělce chce být tvůrcem, který nekopíruje skutečnost, ale vyjadřuje svůj pohled na něj.
- Nechce být závislý na objednávce, chce dělat to co cítí.
- Nové směry bývají i provokací proti oficiálnímu umění a život chudých umělců bývá provokací proti spořádanému měšťáckému životu.
- Převažuje naturalismus
IMPRESIONISMUS
- vznikl ve výtvarném umění, cílem bylo zachytit vjem prchavého okamžiku. Docílili toho tím, že místo přesné kresby používali neředěných barev, krátkými tahy štětce vedle sebe kladli různé barvy tak, aby celek zdálky byl takový jak ho vidíme. (pohyb vodní hladiny)
- byli první kteří opustili ateliér, malovali venku nebyli uznávání.
Malíři: E.Manet
C.Monet
E.Degas
C.Pissaro
Básnický impresionismus
Vychází z podobné podstaty, je to většinou přírodní lyrika a básník hromadí jednotlivé básnické obrazy a po přečtení celé básně vnímáme básníkovy pocity.
V literatuře: Sova, Šrámek, Verlaine, Karásek.
SYMBOLISMUS
- symbol je něco čím vyjadřujeme určitou věc, pocit nebo náladu. Tuto věc zastupuje např. srdce – symbol lásky.
- Symboly jsou buď úplně jasné nebo né tak nápadné př.pobřežní oheň – naděje , nebo vycházejí z vnitřních představ básník a potom mohou být na hranici srozumitelnosti.
DEKADENCE
- není to jenom umělecký směr je to i způsob života, který se rozšířil mezi mladými umělci na přelomu století.
- Je to pocit marnosti, pocit beznaděje kdy člověk smysl života už nehledá a svůj vlastní život utápí ve smutku
- Do popředí se dostává alkohol, nemorální vztahy, život mezi spodinou společnosti, ale při tom se cítí nadřazeni běžnému člověku, který dodržuje morální pravidla, která oni považují za falešná.
- Cítí se být upřímní protože žijí tak jak chtějí a svým chováním většinou provokují. Zdůrazňují ošklivé stránky života, aby ukázali, že to k životu patří.
Žádné komentáře:
Okomentovat