Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

13. Třecí převody

Charakteristika:
U třecích převodů přenos obvodové síly mezi vzájemně přitlačovanými koly třením. Otáčivý pohyb mezi hřídeli přenášen na malé vzdálenosti a je přenášen malý výkon. Převod je tvořen 2 kotouči a přitlačovaným zařízením. Osy můžou být rovnoběžné nebo různoběžné.

Vlastnosti:
- tlumí rázy
- tichý chod
- levné
- kolísavý chod
- přítlačné síly namáhají ložiska

Uspořádání:

Se stálým převodem
- mezi rovnoběžnými hřídeli - kola s hladkým obvodem
- kola s klínovou drážkou na obvodě

- mezi různoběžnými hřídeli - s kuželovými třecími koly
- s lícními koly

S plynule měnitelným převodem ( variátory )
třecí, řemenové, řetězové
plynulá regulace otáček za chodu, jednoduché, spolehlivé, velká účinnost
levné, dlouhá životnost, velký přenos sil ( až 800 kW )

Součásti třecích převodů
-Třecí převody se skládají ze dvou kotoučů, hnacího a hnaného, na hřídelích a z přítlačného zařízení.
Kotouče mohou být:
1.čelní ( válcové )
2.lícní
3.kuželové

Pro přenos větších kroutících momentů jsou na obvodě opatřeny klínovými drážkami Přítlačnou sílu vyvozuje pružina nebo závaží.

Materiál třecích kol
Pro malé obvodové síly – šedá litina, bronz
Pro velké obvodové síly – obložení z kůže, pryže, korku




Třecí převod válcovými koly:

a) Přítlačná síla Fn vyvolaná tlakem pružiny na hnací hřídel s kolem.
b) přítlačná síla Fn vyvolaná samočinně tíhou ústrojí včetně motoru.

Žádné komentáře:

Okomentovat