Pedagogická díla
• Didaktika česká - později rozšířena na latinskou verzi Didaktika magna - Velká didaktika - metody a návody pro učitele, jak vyučovat.
Hlavní myšlenky:
- právo na vzdělání má mít každý - dívky i chlapci.
- vzdělání a výchova má pomáhat a povznášet k plnému životu.
- výuka má směřovat k praktickému využití vědomostí
• Malá didaktika - zásady:
- postupovat od známého pojmu k neznámému
- od konkrétního pojmu k abstraktnímu
- nepodceňovat názornost - pomůcky, obrázky
- důsledně využívat mateřského jazyka ve vyučování
- vzdělání pro každého bez rozdílu stavu
- středem zájmu je žák a jeho všestranný rozvoj - důraz na tělesnou a pracovní výchovu
- nenutit žáky, aby se učili nazpaměť bez logického myšlení
Rozděluje školy na 4 stupně po 6 letech. Dítě se má vzdělávat odmalička, od mateřské školy:
do 6 let - mateřská škola
do 12 let - škola povinná (národní)
do 18 let - škola měšťanská (gymnázia)
do 24 let - univerzity, akademie pro nejnadanější.
Odsuzuje fyzické tresty, ale nevylučuje je.
• Informatorium školy mateřské – první dílo soustředěné na výchovu dětí v předškolním věku v rodině, jako jeden z prvních pedagogů upozornil na význam předškolní výchovy ( zejména estetické )
• Brána jazyků otevřená - první moderní učebnice latiny, kde pojmům odpovídají slova a věty = „kolik jazyků znáš, tolikrát jsi člověkem“
• Orbis pictus ( Svět v obrazech ) – původně učebnice latiny, později první ilustrovaná učebnice cizích jazyků vůbec
• Schola ludus ( Škola hrou ) – metoda názorného vyučování
Žádné komentáře:
Okomentovat