1. fáze: okouzlení, klauni, provazolezci, cirkus, dívky
- Nezval: Pantomima (1924) – různorodé básně, Papoušek na motocyklu, Abeceda
- Seifert: Na vlnách TSF (1925) – obrazové básně , Počitadlo, Cirkus, Útěcha
2. fáze: po r. 1925 krize poetismu – narůstal pocit rozporu → skepse, smutek, bolest → „konec karnevalu“, posud od aforismů k rozsáhlým skladbám
- Nezval: Akrobat (1927) – přepracování tématu akrobata z Nietzscheho Zarathrustra, charakter pásma (rozsáhlá lyricko-epická báseň), poetistický klaun, který má zároveň i ukázat lidem, jak žít
Edison (1928): představa moderního člověka, jehož je hodno následovat (sám se dokázal realizovat), pokušení sebevraždy, několik mikropříběhů
- Konstantin Biebl: Nový Ikaros (1920) – polytematické pásmo, nemá klíčový motiv, téma války (jediný, kt. prošel válkou), erotiky, dětství (=bezpečí), zážitky z cest…
- Ikarův odkaz – hrdina toužící vzlétnout
- František Halas (1901-1949): z Moravy, náročné dětství, knihovníkem, člen brněnského Devětsilu
Žádné komentáře:
Okomentovat