Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

VÝVOJ ČESKÉHO DRAMATU PO ROCE 1945

radost, uvolnění, utužování po r. 1948, končí smrtí Stalina, uvolnění od 1956-1968

1945-48
· Divadelní scény
Osvobozené divadlo
· návrat V + W z emigrace (48 – Voskovec se do USA vrací)
· satirická představení, založená na improvizaci herců (dvě předvedení téže hry se vždy různila), zapojení hudby, později i filmové zpracování
· forbíny: rozhovor obou herců před oponou na aktuální téma (satira)
Divadlo satiry
· vzniklé z osvobozeného divadla
· Divotvorný hrnec – Werich, postava vodníka Čochtana („Ještě to mám doma schované“) – navštěvuje Ameriku – motiv rodné země, soucit s emigranty, pocity člověka, který se z jakýchkoli důvodů nemůže vrátit do vlasti
D46
· E. F. Burian – režisérský typ divadla – vše je podřízeno režisérskému záměru, improvizace téměř nemožná; pobyt v koncentračním táboře se na B. podepsal změnou politických postojů (je se čemu divit?) – totalitní prvky, poplatné době
· divadelní synthetismus - použití různých uměleckých postupů (zpěv, tanec, recitace,…)
· voiceband – pěvecko-recitační těleso

· Jan Drda
· Dalskabáty, hříšná ves; Hrátky s čertem
· psáno za války, alegorie fašismu u nás, konflikt českého selského rozumu a pekelných sil
- filmy: Burian, Haas… - tvořili, byli persekuováni – období uvolnění (Burian točí poslední film Byl jednou jeden král), Adina Mandlová, Lída Baarová (po válce už netvoří)

Žádné komentáře:

Okomentovat