· zlatý věk českého dramatu
· bouřlivý rozvoj divadelních scén, vznik nových dramat a různých forem jevištního umění
· dramatické proudy
· epické drama
· absurdní drama
· amatérská divadla „malých forem“ – na počátku téměř ochotnický charakter – rychlá profesionalizace
· nové scény
· Praha – Divadlo Na Zábradlí, Reduta (Suchý, Šlitr, Vyskočil), Poetická kavárna Viola, Nedivadlo Ivana Vyskočila,, později divadlo Sklep (Hanák, Šteindler, Vávra), Činoherní klub,
· Laterna Magica – technizace scény, využití filmu, fotografie, stínohry, osvětlení
· Semafor – „sedm malých forem“ – různé formy jevištního umění, kabaretní charakter, satira, společenská kritika, návaznost na tradici Osvobozeného divadla; zaměření na mladého diváka, kompozice celku, ne po částech. Osobnosti: Suchý, Šlitr, Molavcová,…; oblíbené písně (Měla vlasy samou loknu), inscenace (50 za 10 let): Zuzana je sama doma, Jonáš a tingl tangl
· Divadlo Járy Cimrmana – Svěrák, Smoljak; vytvořená legenda o českém geniovi Cimrmanovi, malý počet herců, pouze muži (hrají ženské role), hravý jazyk, záměrné matení (mnohoznačnost), návaznost na Werichovu jazykovou tradici. Kompozice hry: 2 části – seminář na určité téma Cimrmanovy tvorby + jednoaktovka, která se semináře urč. způsobem týká. Hry: Vyšetřování ztráty třídní knihy, Cesta na severní pól, Hospoda na mýtince, Švestka, …
· Liberec – Studio Ypsilon (později pražská Ypsilonka) – Kaiser, Lábus, Kretschmerová
· Kadaň, Ústí – Kladivadlo
· Brno – Husa na provázku (Bolek Polívka)
· Hradec Králové – loutkové divadlo Drak
· pantomima – Boris Hybner, Ladislav Čejka, Ladislav Fialka
· animovaný film – studio Bratři v triku; Jiří Trnka
· rozhlasová dramatika – stanice Vltava
· televizní seriály – J. Hubač, Jaroslav Dietl – Nemocnice na kraji města, Tři chlapi v chalupě
Žádné komentáře:
Okomentovat