Konstantin STANISLAVSKIJ
zakladatel MCHATu ( moskevské umělecké divadlo ), režisér,
začíná využívat nové scénické prostředky: hru světel, hudbu, rytmus a tak dokázal navodit novou náladovou atmosféru, ovlivnil světové drama ( zájezdy svého divadla )
Max REINHARDT
SRN, režisér, experimenty s divadelním prostorem a uplatňováním symbolismu a expresionismu na jevištích
George Bernard SHAW
realismus, naturalismus, vtip, ironie
DOMY PANA SARTORIA ( Harry se setká na lodi s Blanche, zamilují se a zasnoubí, po návratu do Londýna zjišťuje, že za věno dostal vydírané peníze od chudých, to odmítá, chce žít radši bez peněz, důvod rozchodu, její otec ho později přesvědčí, že jinak žít nelze, je zatažen do špinavých obchodů a smiřuje se s Blache, dílo je odhalení pokrytectví vyšších vrstev – humanitní zásady avšak oberou chudého, hyenismus ) PYGMALION ( námět z Antiky – Palutus - o sochaři, který svou lásku sochu, kterou vytvořil, oživí, učitel fonetiky Higgins se setká s prodavačkou květin Doolittlovou – spodní vrstva, hrubá mluva, vsadí se s kamarádem, že ji naučí slušně mluvit, zamilují se )
Oscar WILDE
dekadentní a naturalistické rysy, postavy – vtip, grotesknost
VĚJÍŘ LADY WINDERMEROVÉ, JAK DŮLEŽITÉ JE MÍTI FILIPA ( 2 přátelé, Filip = fiktivní postava, oba se zamilují, oba se představí jako Filip, nakonec se zjistí že se Filip jmenuje )
Žádné komentáře:
Okomentovat