František HALAS
básník protikladů ( tragična, pesimismů ), poezie složitá, představitel subjektivní, meditativní a
spirituální lit.
vyučil se knihkupcem, přátelil se s Mahenem a Václavkem ( kritik ), ten ho pozval na redigaci 9silu
znaky: literatura neslouží politickým cílům, dominantní motiv smrti, spojen s řešením existenciálních otázek
( smysl života ), tragický básník ( hořké mládí, obě SV ), Halasovská nota ( skepse ) – nepřátelská nepracujícímu lidu, nejvíce obdivovatelů mezi básníky ( Orten, Kajnar )
zvláštní poetika, vyjadřování ( hodně metafor, odvážných, překvapivých ), kontrast eufonie a kakofonie ( libozvučných a nelibozvučných veršů ), azonance ( rýmování samohlásek ), biblická přirovnání v protikladu s prostým básnickým sdělením
dílo do pol. 30. let.:
SEPIE, KOHOUT PLAŠÍ SMRT, TVÁŘ, HOŘEC, STARÉ ŽENY
Motivy rozkladu, nicoty, hrůzy z pomíjivosti, strach ze samoty, základní pocit = skepse
Neumann kritizoval STARÉ ŽENY, vyčetl mu, že se soustředí na biologické stárnutí, proto vydal Staří dělníci ( opak, žijí naplno, stáří není problém )
okupace, 1936- :
společensko-historická tématika, výzva k boji x zlu
TORZO NADĚJE ( typické spojování abstraktních a konkrétních výrazů ), NAŠE PANÍ B. NĚMCOVÁ ( osud ženy bojovnice )
LADĚNÍ nereaguje na okupaci, říkanky pro děti
poválečné období:
V ŘADĚ – oslava hrdinství bojovníků na barikádách A CO - posmrtně vydaná, věnována budoucnosti země, lidí, skepticismus, úzkost z poměrů ve společnosti JÁ SE TAM VRÁTÍM – básnická próza, věnovaná oslavě kunštátského kraje
Poezie psaná v době války
Žádné komentáře:
Okomentovat