Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Způsoby dohledu a organizace v ČR, Velké Británii a Německu

ČR
V ČR provádí dohled nad BS ČNB, útvary bankvoního dohledu jsou součástí její organizační struktury. Upraveno Ústavou ČR (1/93), zákonem o ČNB č. 6/93, zákonem o bankách č. 21/92 (založení banky v ČR 500 mil. CZK, v EU 5 mil. EUR)

ČNB vydává licence k působení jako banka a stanovuje povinnosti bank, kapitálovou přiměřenost, přiměřenost likvidity...

V roce 2006 došlo k zásadním změnám v dohledu, dohled ČNB nad OB, družstevními záložnami, kapitálovým trhem i pojišťovnami. Jediná instituce dohledu spadá pod ČNB je Výbor pro finanční trh – 1.4.2006.

Velká Británie
Bank of England (1694) – guvernér +16 ředitelů – bankovní rada.
Bankovní dohled vykovává v součinnosti s CB FSA (Financial Services Authority – 1998) – vydává licence, soukromá společnost nezávislá na vládě:
udržuje důvěryhodnost finančního systému
dbá na porozumění veřejnosti finančního systému
ochrana klientů, odpovědnost managementu bank, omezení možností kriminality
právo odmítnout (odejmout) licenci, pokuty za porušení
tvoří a mění pravidla dohledu
schvaluje jednotlivce s významným vlivem (úlohou) v regulačních aktivitách

CB vykonává dohled nad BS jako celkem, měnová stabilita, výsadní právo emise pro Anglii a skotsko od 1844. Bankovní ombudsman je v Anglii od 1986, řeší stížnosti na BS.

Německo
Deutsche Bundesbank (Frankfurt – 1957) – prezident + rada 6 členů. Dále 9 zemských CB (140 poboček), pozůstatek poválečného amerického vlivu, fungují v souladu s CB. Emise bankovek, banka bank, banka státu, měnové rezervy...
BRaD vykovává jednotný regulátor finančního trhu (od 2002) pro banky, pojišťovny, kapitálový trh, úvěrové instituce. FFSA – Federal Financial Supervisory Authority.

Funkci věřitele poslední instance LIKO Bank – podle dohod s CB. Bankovní ombudsman od 1992, řeší konflikty mezi klienty a bankami.

Cíle regulace a dohledu

Makroekonomická rovnováha a stabilita, efektivnost, bezpečnost, důvěryhodnost BS.
Dále efektivnost provádění měnové politiky, zajištění informací z finanční sféry, ochrana bankovních investorů (vkladatelů), ochrana bank před nekalými praktikami.

Regulace a dohled na nepovinné bázi:
dobrovolný, bez explicitních (přesně vymezených) pravidel
seberegulace, pravidla stanovuje instituce vytvořená bankami

Tyto systémy mohou vést k monopolizaci a oligopolizaci BS, např. stanovením tvrdých pravidel pro vstup do bankovnictví, zesnadňují harmonizaci pravidel v mezinárodním měřítku.

Žádné komentáře:

Okomentovat