Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Naše literatura pro děti a mládež

Podněty z lidové slovesnosti, „dětská tvorba“ v 19. Století (např. J. V. Sládek), rozvoj v meziválečném období (např. bratři Čapkové, Vančura), úloha v době okupace (např. Majerová, Olbracht), tvorba pro děti po roce 1945

1.Lidová tvorba-pohádky, říkadla, ukolébavky, hádanky
pohádky-vítězí dobro nad zlem, většinou se odehrávají ve smyšleném světě, mívají podobnou kompozici, hrdina plní nějaké úkoly a za to získává odměny, ustálené obraty (začátek a konec), používání magických čísel (3,7,9,13), nadpřirozené bytosti (zlé a dobré), typické postavy (Čechy-Hloupý Honza, ale není hloupý), původně šlo pouze o lidové pohádky, byly předávány ústně z generace na generaci, teprve v 19.století začaly být zapisovány (Božena Němcová, Karel Jaromír Erben), začali vznikat moderní umělé pohádky (Karel Čapek, Josef Čapek, Jan Werich, Václav Čtvrtek)
Božena Němcová-sbírala pohádky, které podle sebe upravovala, zaznamenávala slovenské a české pohádky
České národní pohádky+Slovenské národní báchorky-Perníková chaloupka
Karel Jaromír Erben-sběratel lidové slovesnosti (různá říkadla, písně, pohádky)
Hrnečku vař-soubor českých pohádek
Prostonárodní české písně a říkadla
2.2.polovina 19.století-tvorba pro děti byla považována za něco méněcenného a věnovalo se jí proto velmi málo autorů, mezi autory panoval názor, že děti umění nerozumějí a stačí jim primitivní říkačky
Josef Václav Sládek-takřka jediná výjimka, po návratu z Ameriky se oženil a psal poezii pro své děti, verše byly zveřejněny a vydávány (dětská poezie měla uměleckou úroveň a nahradila primitivní rýmovačky), první spisovatel, který psal pro děti umělecky hodnotnou literaturu
Zlatý máj, Zvony a zvonky, Skřivánčí písně
Lesní studánka, Sedlák Jíra,Ten náš pes, Rudovousek
3.1.polovina 20.století-v literatuře pro děti převažovali spíš stále méněhodnotné knížky (dívčí románky červené knihovny, Rodokapsy), ale objevili se autoři, kteří pochopili, že literatura se dá využít při výchově děti a mládeže, že může plnit výchovnou, estetickou a poučnou funkci
autoři pohádek

Žádné komentáře:

Okomentovat