autor: Neil Borden - analogie s směsí na přípravu dortu
složky:
cena - price
produkt - product
místo - place
propagace - promotion
pracovník - person
výrobek
vícevrstvý model výrobku
charakteristiky funkční (vlastnosti výrobku a služby s ním spojené)
charakteristiky spojené s image
životní cyklus výrobku - zavedení, růst, zralost, úpadek
Bostonská matice
růst podílu na trhu
hvězdy
otazníky
dojné krávy
hladoví psi
relativní podíl na trhu
inovace výrobku a zavádění výrobků nových
otázky spojené se specifikací parametrů nového výrobku a jeho prosazením na trhu
cena
charakter trhu
běžné ´ luxusní výrobky (do určité úrovně s růstem ceny roste! poptávané množství)
cenová pružnost poptávky = % změna poptávaného množství / % změna ceny
křížová cenová pružnost poptávky = relativní změna poptávky po výrobku A / relativní změna ceny výrobku B
extrémy: dokonale pružná poptávka (horizontála - je akceptována jediná cena) ´ dokonale strnulá poptávka (vertikála - je poptáváno stále stejné množství)
cenové cíle
cíl přežití, maximalizace zisku, maximalizace tržního podílu, vůdcovství v kvalitě (vysoká cena kryje drahý výzkum)
strategie tvorby ceny
poptávkově orientované
metody vnímaní hodnoty výrobku zákazníkem
ceny orientované na konkurenci
nákladově orientované ceny
cenové strategie
strategie nového výrobku (zaváděcí ceny)
strategie prémiového výrobku (vysoká cena s vysokou kvalitou)
strategie sbírání smetany
strategie nízkých cen (získání tržního podílu)
místo (distribuční cesty)
jak zajistit distribuci výrobku
spotřební zboží
výrobce ® velkoobchod ® maloobchod ® koncový spotřebitel
výrobní prostředky
výrobce ® obchodní pobočka ® zprostředkovatel ® průmyslový velkoobchod ® průmyslový spotřebitel
logistika
propagace (komunikační mix)
složky
reklama, podpora prodeje, osobní prodej, public relations
informuje, zviditelňuje, přesvědčuje
komunikační proces
komunikátor - subjekt komunikující s příjemcem (např. podnik)
příjemce
médium
kódování
dekódování
reakce
zpětná vazba - část reakce příjemce, která se dostane ke komunikátorovi
šum
masová ´ osobní komunikace
nástroje komunikačního mixu
propagace
výrobku a značky
strategie positioningu - umístění výrobku na trhu
kooperativní propagace - spolupráce výrobce a maloobchodu
srovnávací propagace
firemní propagace
podpora prodeje
výrobku (např. vzorky zdarma, dárky, prodejní výstavy)
firmy (např. školení prodejce, prodejní bonusy)
public relations (např. sponzoring, tvář firemních materiálů)
internacionální marketing
etnocentrická orientace (firmy zaměřené na národní trh) ´ polycentrická orientace (ke každému národnímu trhu podnik přistupuje individuálně) ´ regiocentrická orientace (seskupování států do regionů s podobnými rysy) ´ geocentrická orientace (globální přístup)marketingoví mix v internacionálním pojetí
Žádné komentáře:
Okomentovat