Světová poesie 20. století
počátek 20. století:
zcela nové a originální pohledy na skutečnost
umělci hledali nové cesty, jak vnímat realitu a jak to přenést do výtvarné a literární roviny 
čím více se se skutečností experimentovalo, tím více se deformovala - stala se pomíjivou
každý umělecký směr se zaměřil na jeden z projevů lidské existence
pouze poesie dokáže rychle reagovat a snese experimentování
každý umělecký okruh měl svůj manifest
 (literáti, malíři, hudebníci, sochaři)
Guillaume Apollinaire  1880 – 1918
Francouz, nemanželský syn litevsko-polské šlechtičny
básník, dramatik, prozaik, umělecký kritik
propagoval kubismus, připojil se k futuristickému hnutí
průkopník moderních uměleckých postupů 
do češtiny ho poprvé přeložil K. Čapek
ovlivnil českou poesii (J. Wolker,V. Nezval, K. Biebel)
Alkoholy
 mezník ve vývoji moderní světové poesie
 42 skladeb různého obsahu
 Alkoholy – opíjení se životem
 využívá asonance = shoda pouze samohlásek na konci verše, volný verš
 zrušení interpunkce
 stírá rozdíly mezi lyrikou a epikou
 prolínání minulosti a přítomnosti, spontání představy
 báseň Pásmo
  úvodní báseň, motiv Eiffelky
  narušená logická souvislost veršů, bez interpunkce
  vzpomínky a sny vložené do zážitků během putování po milované 
   Paříži a jiných městech a zemích
  rychlé střídání míst, času a myšlenek, motiv uplývajícího času
spontánní proud představ, obrazů, mnohopohledovost  = zachycuje skutečnost 
z mnoha úhlů – dynamický obraz skutečnosti
Kaligramy
 básnická sbírka napsaná za války na frontě
 tvoří ji básně–obrazy = typograficky upravené básně do rozmanitých tvarů dle námětu básně (např.: hvězda, býk, Eiffelova věž) - spojení poesie s malířstvím
Zavražděný básník
 autobiografie
Prsy Tiresiovy
 drama
 programové dílo divadelní avantgardy
→ FUTURISMUS
latinsky futurus = budoucí
počátek avantgardy
směr v literatuře, malířství, hudbě
vznikl jako anarchistická revolta proti normám, konvencím a hodnotám 
       soudobé společnosti a dosavadního umění
oslava techniky a městské civilizace
snaha vytvořit umění odpovídající ruchu a tempu nadcházejícího průmyslového věku
zrušení interpunkce, osvobození slova z věty pro bezprostřední vyjádření
využití onomatopoie = zvukomalba 
 nakupení hlásek tak, aby připomínaly zvuk, vyvolaly představu
využití kakofonie – nelibozvučnost
verše měly působit i na zrak – typograf = tvarování verše do různé grafické podoby
1909: Manifest futurismu - F.T. Marinetti
Žádné komentáře:
Okomentovat