LITERÁRNÍ TVORBA BRATŘÍ ČAPKŮ
Karel Čapek (1890 – 1938)
Narodil se v Malých Svatoňovicích. Studuje v Hradci Králové, v Brně a v Praze na filosofické fakultě UK, v Berlíně a v Paříži, potom žil s bratrem ve vile na Vinohradech. 1917 – 1920 výtvarný a literární kritik Národních listů, od r. 1921 v Lidových novinách. Hodně cestuje – severské země, Anglie, Španělsko, Holandsko. Manželka – Olga Schneipflugová – herečka.
Každý pátek se u něj ve vile schází tzv. pátečníci, společně řeší všechno možné: přes kulturu k politice (J. Čapek, T. G. M., F. Peroutka).
Tvorba:
1)NOVOKLASICISMUS – 1910 souhrnné označení tendence, která navazuje na klasické antické umění.
J + K Čapkovi: sbírka povídek Zářivé hlubiny a jiné prózy (1916)
- mnohapohledovost = analytický kubismus (rozklad skutečnosti na různé části)
2) POVÍDKY
Boží muka (1917) – sbírka povídek, předobraz budoucích próz, filosofická rovina – otázka poznatelnosti světa (ukázka Šlépěje)
Kapesní povídky (1922) – Povídky z jedné a druhé kapsy
- vychází v Lidových novinách, noetické o poznání objevování skutečnosti, poznatelnosti a nepochopitelnosti poznání , kde je východiskem OBYČEJNÝ ŽIVOT, povídky inspirované v soudních síních s otázkou jak správně trestat, hledání spravedlnosti a pravdy, podle Čapka není člověk ve svém jádru špatný,
- mluvní proud řeči (jako Poláček), racionálně vysvětlí problém, nebo zanechá nějaké otazníky,
- pozorovatel každodennosti
Trapné povídky (1921) – hlubší filosofické povídky, řeší problematiku opravdového vztahu (např. Helena) rysy psychologické prózy
- ukázka Helena (falešný soucit ze zbabělosti, sobectví = S. Zweig Netrpělivost srdce, J. Škvorecký Legenda Einoke).
3) UTOPICKÁ PRÓZA
- vědecká utopie a filosofická utopie
- o dokonalých vynálezech, na které není lidstvo ještě připraveno, hrozí jejich zneužití, jejich obrácení proti lidstvu – cílem je varovat.
Továrna na absolutno (1922) – původně samostatné fejetony v Lidových novinách, pak spojeno jednou společnou linkou, ale každá samostatná část svébytná, otevřená, nutí k zamyšlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat