3.2.1 Velkoobchod
3.2.1.1 Předmět činnosti velkoobchodu
1) nákup velkých objemů spotřebního zboží z výroby a dovozu, jejich skladování a prodej maloobchodu;
2) vyrovnávání časových rozdílů mezi výrobou a spotřebou vytvářením zásob a sezónním (před)zásobováním maloobchodu;
3) vyrovnávání prostorových rozdílů mezi specializovanou a koncentrovanou výrobou na jedné straně a decentralizovanou spotřebou širokého sortimentu zboží a služeb na druhé straně;
4) vytváření širokého obchodního (spotřebního) sortimentu pro maloobchod z relativně úzkého sortimentu výrobního a dovozního;
5) péče o kvalitu, nabídku a poptávku po zboží;
6) velkoobchodní výzkum trhu.
3.2.1.2 Členění subsystému velkoobchodu
Velkoobchod je soustava obchodně provozních jednotek pro příjem, skladování a expedici zboží ve velkém, pro tvorbu širokého obchodního sortimentu z úzkého sortimentu výrobního, pro tvorbu zásob spotřebního zboží a pro systematické zásobování maloobchodní sítě.
Základní členění velkoobchodu podle Odvětvové klasifikace ekonomických činností:
A) velkoobchod motorovými vozidly, součástkami a příslušenstvím motorových vozidel
B) velkoobchod s potravinami, nápoji a tabákem
C) velkoobchod s ovocem, zeleninou a bramborami
D) velkoobchod s textilem, textilní galanterií, oděvy, obuví a koženou galanterií
E) velkoobchod průmyslovým zbožím (s potřebami pro domácnost, s drobným spotřebním zbožím, drogistickým spotřebním zbožím, nábytkem, hodinami, klenoty a starožitnostmi, knihami)
F) velkoobchod s farmaceutickými výrobky, zdravotnickými přístroji a ortopedickými výrobky
G) velkoobchod se spotřebními výrobky jinde neuvedenými
3.2.2 Maloobchod
3.2.2.1 Předmět činnosti maloobchodu
1) nákup spotřebního zboží z velkoobchodu, výroby a dovozu, jeho skladování, příprava k prodeji a prodej konečným spotřebitelům vč. eventuelní konzumace na místě za účelem uspokojení jejich potřeb; prodej v prodejnách, na trzích, tržištích a v tržnicích, v ambulantních zařízeních, zásilkový prodej pomocí katalogů, dobírkový prodej, teletextový prodej, zprostředkovatelský (osobní, dealerský) prodej, komisionelní prodej, automatový prodej, přímý prodej v domácnostech,
2) poskytování služeb, které přímo souvisejí se zbožím (předváděcí a zaváděcí prodej, splátkový prodej (leasing), reklamace, donáška a dovážka zboží na místo určení, poradenské služby, subskripční služby, degustace, prodej spojený s možností konzumace na místě, módní přehlídky, předvádění zboží, vystavování zboží ve funkčních souvislostech, propagační výherní soutěže, propagační nabídka slev na zboží, doprodeje, kompletace, montážní a dokončovací operace související s prodejem zboží, půjčování zboží, vybrané opravárenské služby),
3) vyrovnávání spotřeby s nabídkou v prostoru podle místních (krajových,regionálních) poptávkových specifik,
4) vyrovnávání spotřeby s nabídkou v čase podle sezónnosti poptávky,
5) rozvoj sítě prodejen a provozoven, sortimentních typů prodejen, rozvoj způsobů a technik prodeje, kvality nákupních podmínek obyvatel a materiálních i nemateriálních složek životní úrovně,
6) péče o kvalitu, šíři a strukturu sortimentu, nabídku a propagaci sortimentu, vhodné a účelné rozšiřování sortimentu,
7) výzkum spotřebitelské poptávky a výzkum trhu spotřebními předměty,
8) kultivace nákupních zvyklostí obyvatel, výživových a zdravotních pravidel, úrovně bydlení, kulturní úrovně, životního stylu, vkusu a ekologických přístupů k životnímu prostředí.
3.2.2.2 Členění subsystému maloobchodu
Maloobchod je systematicky uspořádaná soustava provozních jednotek maloobchodu určených pro prodej spotřebního zboží a poskytování služeb přímému (konečnému) spotřebiteli.
Základní členění maloobchodu podle Odvětvové klasifikace ekonomických činností:
A) maloobchod se smíšeným zbožím
B) plnosortimentní a specializovaný maloobchod s potravinami a pochutinami
C) maloobchod ve specializovaných prodejnách s farmaceutickým a kosmetickým zboží
D) maloobchod s textilem, oděvy, obuví, textilní a koženou galanterií
E) maloobchod s průmyslovým zbožím (domácí potřeby, drobné zboží, drogistické zboží, nábytek, knihy a tisk
F) ostatní specializovaný maloobchod v prodejnách (optické přístroje a fotozboží, hodiny, klenoty a bižuterie, sportovní potřeby a zboží pro volný čas, květiny a zboží pro pěstitele a chovatele, zboží pro dopravu, prodej pevných, tekutých a plynných paliv, prodej ostatního zboží jinde neuvedeného)
G) maloobchod s použitým zbožím v prodejnách (vč. starožitností) jinde neuvedeného
H) maloobchod neprovozovaný v řádných prodejnách (zásilkový obchod, prodej na trzích, tržištích, v tržnicích a ve stáncích)
I) opravy osobního zboží a potřeb pro domácnost,
J) půjčovny průmyslového zboží.
Žádné komentáře:
Okomentovat