V posledním desetiletí zaznamenala společnost v obchodní činnosti daleko rychlejší a významnější rozvoj než v jiných činnostech. Tím se změnila a mění tradiční stanoviska, jakými se pohlíží na obchod a která byla odvozena z disciplín jako je například ekonomie. Změna byla způsobena vlivem nových názorů, které daly podnět k přehodnocení vžitých myšlenek a ke vzniku nových koncepcí, spočívajících na rychle se rozvíjejících informačních zdrojích a vědeckých poznatcích. Někteří odborní autoři dokonce popisují uvedenou skutečnost jako novou průmyslovou revoluci ,,která dala podnět k výrazné vyspělosti základních obchodních disciplín”.
Dnes se široce uznává přínos obchodního vzdělání k pochopení světa, v němž žijeme.
Zájem o základní i nové obchodní disciplíny je velký i u nás. Jeho progresivita se začala projevovat již v době neudržitelnosti centrálního plánování a řízení hospodářské činnosti koncem 80. let. Nedokonalost a malá pružnost systému, technologická zaostalost některých odvětví znamenaly však pro podnikatelské subjekty v období přechodu hospodářství na tržní mechanismus pohromu, která se prohloubila rozpadem tradičních trhů a neznalostí obchodních politik, které se běžně používají na světových trzích.
V současné době se obchodní činnost progresivně rozvijí. Je to dáno změnami, kterými Česká republika za uplynulých 14. let prošla. Milníky této doby jsou přijatá právní opatření, která byla vydána v souvislosti s přípravami na začlenění republiky do struktury EU, zavedeni podpůrných mechanismů, objevy nových trhů a především rozvoj obchodních disciplín ve školách prostřednictvím vzdělávacích programů a projektů. Na tyto skutečnosti reaguje kolektiv katedry obchodu a financí vydáním těchto nových skript pro studenty obchodních předmětů na České zemědělské univerzitě v Praze.
Ve skriptech Obchodní nauka autoři popisují a vymezují základní teoretické aspekty, ze kterých vychází obchodní praxe a dále uvádí čtenářům nové odborné poznatky, které je možno uplatnit ve všech oblastech podnikatelské činnosti v prostředí „informační společnosti“. Obsah publikace je sestaven v logickém propojení jednotlivých kapitol od vymezení obchodní činnosti k marketingovým základním pravidlům prodeje a etice v podnikání.
Žádné komentáře:
Okomentovat