první představení: Vest Pocket Revue ( Malá kapesní revue)
- hra pod vlivem poetismu
- řada komických výstupů, písní a tanečních vystoupení, které spojoval děj
- parodie na tradiční postupy
- v tomto veselí nacházejí východisko z chaosu poválečné doby
- používají novotvary, studentský slang, prvky cizích jazyků
ve 30. letech přechod od dadaického humoru a parodie k politické satiře ( kritika hospodářské krize, varování před fašismem), vysoce intelektuální
zavedení dialogu, kontaktu s divákem na tzv. Předscéně – forbíně = začali je používat náhodně ( nešla jim vytáhnout opona), předscény byly na aktuální témata ( většinou politiku nebo maloměšťáctví a snobismus), vysoce intelektuální
filmy V+W+J
Pudr a benzin
Peníze nebo život
Hej rup!
hry:
Ceasar
- politická satira na současné poměry v Evropě
Osel a stín
- označována za nejlepší hru
- námětem se stal soudní spor se starého Řecka o tom, komu patří oslův stín – majiteli osla nebo jeho
pronajímateli
- satira proti narůstajícímu fašismu
Kat a blázen
- napadá společenské poměry, které umožňují, aby z prostého a ustrašeného úředníčka vyrostl
nelidský diktátor ( výpad proti Hitlerovi a fašistickému režimu)
Rub a líc
- 2 tuláci Krev a Mlíko jsou ve zbrojním skladu a považují zpočátku granát za potravinovou konzervu
Pěst na oko
- reakce na události r. 1938
Těžká Barbora
Balada z hadrů
- námět této hry tvoří život básníka Francoa Villiona
činnost divadla ukončila okupace r. 1938
Voskovec a Werich odjíždí do USA, po r. 1945 se dvojice V+W rozchází a Werich se koncem 40. let vrací a působí v divadle ABC ( místo jeho partnera zaujal Miroslav Horníček
Osvobozené divadlo navázalo na italskou Commedii dell´arte , na tradici amerických filmových grotesek, na humor Lauera a Hardyho
Žádné komentáře:
Okomentovat