Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

9. maturitní otázka

 1.polovina 19. století
 umělecký směr, který vznikl v období mezi dvěma revolucemi ( Velká buržoasní revoluce 1789 ve Francii a revoluce 1848 v Evropě)
 lid hlásal heslo : svoboda – rovnost – bratrství
 naděje na nové společenské uspořádání nebyly splněny, a proto byly lidé nespokojeni ( lidé si mysleli, že po revoluci se bohatí dohodnou s chudými)
 po skončení feudalismu nastoupil kapitalismus

romantický hrdina
 člověk, který je plný ideálů, ale žije ve společnosti, která mu nedovolí je zrealizovat
 samotář, nehledal přátele, osamělý
 východisko hledal v milostném vztahu, ale jeho láska byla nešťastná, což on předpovídal ( zamilovával se do vdaných žen)
 romantická žena byla spoutána konvencemi, odmítala vášnivou lásku, nerozbourávala vtah
 chtěl rozbourat společenské konvence

romantismus v literatuře
 vznikají lyrickoepické útvary, eposy, dramatizované básně
 autor nezobrazuje skutečnost celou, vybírá z ní jen jevy, které jsou mu blízké
 základní znaky: důraz na city a fantazii, touha po svobodě, individualita, obdiv k minulosti

hudba: Weber, Schubert, Schumann, Rossini, Chopin, Beethoven

malířství: Delacroix, Gova, Kosárek, Navrátil

Žádné komentáře:

Okomentovat