Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

5. maturitní otázka

Kultura a literatura:
 moc byla v rukou nejvyšších vrstev, které vytvářeli literaturu
 češtině hrozí zánik
 vzdělanci jsou v nucené emigraci
 po r. 1620 byly páleny české knížky
 nové knihy vůbec nevycházeli
 úřední jazyk je němčina, ale lidé chtějí prosadit češtinu, aby si literaturu mohli přečíst i nejnižší vrstvy
 rozvíjelo se divadlo, které sloužilo k vzdělávání nižších vrstev, mluvili v něm spisovnou češtinou
 vlivem osvícenství se začíná rozvíjet věda, vzniká Královská česká společnost nauk ( v dnešní době Akademie věd ČR)
 literatura navazuje na ústní lidovou slovesnost
 vznikají tzv. Obrany, poprvé tiskem vydána Obrana českého jazyka – Bohuslav Balbín
 prosazoval používání češtiny jako úředního jazyka
 čeština neměla velkou slovní zásobu, a tak vznikaly slova překladem němčiny
 projevuje se zvýšený zájem o češtinu jako spisovný jazyk, vychází množství jazykovědných prací( mluvnice, slovníky)


Hlavní úkoly NO:
 vytvořit český jazyk
 seznámit národ s jeho historií
 myšlenka slovanské vzájemnosti ( sjednocení slovanských národů a jejich kultur na obranu)
 proniknout do národního sebevědomí

Fáze NO:
1. Obranná – konec 18. st. – poč. 19.st.
2. Ofenzivní – poč. 19.st. – 20.léta 19. st.
3. Vrchol obrozeneckých snah – 30. – 40. léta 19.st.

Žádné komentáře:

Okomentovat