svoju legitimitu od obèanov priamo odvodzuje nielen parlament ale aj prezident
- prezident stojí na èele výkonnej moci a je nezávislý od parlamentu
- legislatíva i exekutíva majú rovnaké postavenie (parlament nie je oprávnený vy¬slovova vláde dôveru)
pre modely prezidentskej vládnej formy je charakteristické aj ich funkèné prepojenie, mechanizmus "bàzd a protiváh"
- zmyslom "bàzd a protiváh" je dosiahnutie vzáj. kontroly medzi legislatívou, exekutivou a súdnou mocou a snaha zabráni koncentr. moci - parlament má popri zákonodarnej funkcii právo schvalova št. rozpoèet, vytvára vyš. výbory, súdi funkcionárov výkonnej a súdnej moci
- prezident má právomoc vymenova sudcov a št. úradníkov, právo veta voèi zákonom
- najvyššie súdne orgány - rozhodujú o ústavnosti zákonov a aktov hláv
charakteristické znaky prezidentskej formy vlády :
a/ prezident, stojaci na èele výkonnej moci, nie je volený parlamentom (nie je politicky zodpovedný)
b/ neexistuje kontrolná právomoc parlamentu voèi exekutíve (parlament nemá možnost prinútit vládu k demisii)
c/ súdne org vykonávajú dohlad nad vzáj nezávislosou zák a výk moci a podávajú aj záväzný výklad ústavy
Žádné komentáře:
Okomentovat