Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

22) Pôsobnosť US SR a medzinárodné orgány

Základom právneho poriadku Európskych spoločenstiev je presun rozhodovania na spoločné inštitúcie a tomu zodpovedajúce rozhraničenie oblastí, ktoré zostali v právomoci jednotlivých krajín a ktoré boli presu¬nuté na rozhodovanie spoločných orgánov. Komunitárne právo v mnohých smeroch má prednosť pred vnútroštát¬nym právom a disponuje priamou účinnosťou, čo je odrazom skutočnosti, že v oblastiach, kde platí komunitárne právo sa členské štáty vzdali časti svojej suverenity, resp. previedli jej výkon na orgány únie.
Ústava SR v pôvodnom znení neobsahovala tzv. všeobecnú recepčnú klauzulu, prostredníctvom ktorej by platné medzinárodné zmluvy a pra¬vidlá medzinárodného práva boli súčasťou vnútroštátneho práva, tak ako je to zakotvené v celom rade demokratických ústav. Záujem Slovenskej republiky začleniť sa do európskych štruktúr a závä¬zok vyplývajúci z asociačnej dohody si vyžiadal, aby aj Ústava SR zakot¬vila záväzok Slovenskej republiky rešpektovať a dodržiavať všeobecné pravidlá medzinárodného práva, uzavreté medzinárodné zmluvy a ostatné medzinárodné záväzky. V zmysle novelizovaného či. 125a ústavy Ústavný súd SR ešte pred predložením do Národnej rady SR rozhoduje o súlade dojednaných medzinárodných zmlúv, na ktoré je potrebný súhlas Národnej rady SR s ústavou alebo s ústavnými zákonmi, čím sa zavádza tzv. preventívna kontrola ústavnosti tejto skupiny medzinárodných zmlúv.
Viď otázku č.3

Žádné komentáře:

Okomentovat