Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Moderní básnické směry přelomu 19. a 20. Století (moderna 90. let)

Charles Baudelaire
- má dluhy, účastnil se revoluce 1848, překládá Poe do francouštiny
Dílo: Květy zla, umělé ráje
CH.BAUDELAIRE - ZDECHLINA (9/3)
- prvky naturalismu – není cílem
- tvůrčí princip – protiklad (zamilovaní lidé x zdechlina)
- cílem je živý obraz,prožitek
- filosofické vyznění-chybí tradiční témata

Myšlenka:
- koloběh života-jednota
- je o přirozený princip
- v ošklivém lze nalézt krásu
Vyznění:
- přirozenost
- víra v přírodní principy ne v Boha
Slovní zásoba:
- básnický jazyk,dialogický ráz,základem je oxymorón a kontrast
- přirovnání-„prázdně zněl hudbou,jako v délce peřeje nebo vítr zní“
- metafory odraz zdechliny
- protiklady v SZ – vulgarismy v textu „a přece jedenkrát budete, není zbytí, jak tohle svinstvo plné much“
- zživotňuje přírodu
- barvy – černá, zelená malířské plátno, slunce, květ, vlna
- zvukomalba (mouchy bzučely, perlilo se praskajíc, peřej, vítr)
Kompozice:
- popis, líčení, nenadálý zlom
Základ:
- rozpor ošklivosti a krásy, ošklivosti scény a krásy jazyka
- podobný s Poe – Havran – podobnosti: symbolika, motivy smrti, postavy – muž, žena, zvíře
filozofující myšlenka, snaží se vyvolat pocity

CHARLES BAUDELAIRE – Ó, JÁ TĚ ZBOŽŇUJI (11/3)

Téma:
- láska (fascinující)
- láska vyjádřená dekadentně
- láska neopětovaná – „tím více tě miluji, čím víc mě unikáš“
- láska k smrti

Obrazový dojem:
- „zbožňuji jak noční nebe v dáli
ty velké mlčení, ty vázo temná žáby
tím více tě miluji, čím víc mě unikáš“

Žádné komentáře:

Okomentovat