Hledejte v chronologicky řazené databázi studijních materiálů (starší / novější příspěvky).

Převody klínovými řemeny

Převody klínovými řemeny
• Častější použití než ploché řemeny -> Větší účinnost ->Tření v klínové drážce je větší než na rovinné ploše -> Možnost přenosu většího točivého momentu
• Možnost použití několika řemenů vedle sebe, u plochých řemenů to není možné
• Tvar i rozměry klínových řemenů jsou normalizovány, u plochých to není možné
= Klasický klínový řemen
 Univerzálně použitelný
 Maximální rychlost řemene: 30 m/s
= Úzký klínový řemen (automobilový)
 Převody nenáročný na prostor
 Přenos velkých výkonů
 Maximální rychlost řemene: 40 m/s
= Výkonný klínový řemen
 Pro přenos velkých výkonů v malém prostoru
 Dobré ohybové vlastnosti (zuby na vnitřním obvodu)
 Dobrá příčná tuhost díky příčným vláknům
 Maximální rychlost řemene: 50 m/s
= Dvojklínový řemen
 Pro pohon několika řemenic s opačným smyslem otáčení
 Vhodné pro střídavý ohyb
 Maximální rychlost řemene: 30 m/s
= Násobný klínový řemen
 Vhodné pro velká rázová zatížení
 Použitelné pro velké vzdálenosti os bez vodící kladky
 Maximální rychlost řemene: 30 m/s
 Nutná ochrana před znečištěním (nečistoty se zamačkávají do mezer mezi řemeny)

• Klínový řemen je zhotoven ze tří vrstev:
= Vnitřní vrstva je zhotovené textilními vlákny, které jsou zality v pryžové vložce
= Vnější vrstva tvoří obal
• Řemenic jsou zhotoveny z litiny, oceli nebo i plastů
• Použití: např.
= Dopravníky
= Dřevoobrábějící stroje
= Automobily
Převody ozubenými řemeny
• Rozšiřují se až v poslední době
• Spojují výhody řetězových a řemenových převodů
• Řemen je vyroben z pryže nebo jiného vhodného materiálu
• Na vnitřní části řemene je ozubení, které je i na obvodě řemenic
• Nedochází k prokluzu
• Tlumí rázy na rozdíl od řetězového převodu

Žádné komentáře:

Okomentovat